
De Lancia Montecarlo is een tweezitter met een middenmotor die zijn leven begon als een concept van Fiat. Het project heette oorspronkelijk “Project X1/8”. De eerste schetsen lieten zien dat deze auto de heerlijke Alfa 3-liter V6 zou krijgen. Helaas stak de wereldwijde oliecrisis in 1973 daar een stokje voor. Ondanks enkele racesuccessen van op hetzelfde platform gebaseerde zescilinders bepaalde Fiat dat de productieversie slechts een motorinhoud van twee liter zou hebben.

Het project werd omgedoopt in “Project X1/20”. Het eerste prototype was de Fiat Abarth SE 030 die in 1974 meedeed aan races. Er hebben twee exemplaren bestaan. Een volbloed racer met een 3.2 liter V6 met 280 pk.

Na dit raceseizoen werd de auto overgedragen aan Lancia, waar de auto onderdeel zou gaan uitmaken van de Beta-reeks. Lancia wilde een premium alternatief voor de Fiat X1/9. Met de Beta deelde de Montecarlo echter weinig. Het bleef beperkt tot de 2.0 viercilinder ‘Lampredi’ motor en de technische basis van de Beta coupé, spider en HPE. De fabricage werd volledig aan Pininfarina uitbesteed.

In 1975 werd in Genève de Lancia Beta Montecarlo gepresenteerd, vernoemd naar de beroemde rally die het merk het jaar daarvoor met de Stratos had gewonnen. Hij was te krijgen als coupé, of als spider met oprolbaar targadakje. De spider kwam met aangepaste bumpers, vering en klapkoplampen ook in Amerika op de markt onder de naam Scorpion, aangezien Chevrolet al een Monte Carlo had rondrijden. Vanwege de Amerikaanse emissie-eisen had de Scorpion een 1,8-liter motor met slechts 81 pk – de Montecarlo met 2.0 liter had er 120.
De kleine Lancia kreeg al snel kritiek te verwerken vanwege de remmen, die slecht in balans waren waardoor de voorwielen gemakkelijk blokkeerden. In 1978 besloot Lancia daarom de auto uit productie te nemen om de problemen te verhelpen. De Scorpion werd toen al niet meer geleverd vanwege tegenvallende verkopen.

In 1980 kwam de Montecarlo terug als tweede serie met herziene remmen, een paar cosmetische wijzigingen en elektronische ontsteking, wat hem aanzienlijk sneller maakte. Uiterlijk is de tweede serie herkenbaar aan de achterstijlen met een ruit erin. Hierdoor werd het zicht vanuit de auto sterk verbeterd. Met de tweede serie wijzigde ook de naam. Werd de auto eerst nog voluit “Lancia Beta Montecarlo” genoemd, vanaf 1980 was het de “Lancia Montecarlo”.
De auto werd ook voor de racerij gebruikt, waar hij voorzien van een turbo in het constructeurskampioenschap Group 5 onveilig maakte. Ook de succesvolle Lancia 037 Rally (Group B) was gebaseerd op de Montecarlo. hierbij was overigens de monocoque het enige overeenkomstige. Deze bleef racen tot 1986, maar het doek voor de productie-auto viel in 1981.
Modelserie:
Eerste serie spider
Eerste serie coupé
Tweede serie spider
Tweede serie coupé
037
Aantallen:
3.558
2.080
817
1.123
220
In totaal zijn er 7.798 Montecarlo’s gebouwd waarvan 1.801 Scorpions.
De officiële naam van de auto is “137 AS Beta Montecarlo”. De motoren kregen het typenummer 134 AS.000 (2.000 cc).

Afmetingen:
Lengte
Breedte
Wielbasis
Spoorbreedte voor
Spoorbreedte achter
Overhang voorzijde
Overhang achter
Hoogte
3.813 mm
1.696 mm
2.300 mm
1.412 mm
1.456 mm
887 mm
626 mm
1.190 mm