Lancia Beta Montecarlo

Introductie

Lancia Beta Montecarlo

In deze blog kun je lezen hoe ik het project Lancia Beta Montecarli doe. Ik bouw twee Lancia’s Beta Montecarlo op die ik in onderdelen aangeschaft heb. Een rode spider van 16 maart 1978 met chassisnummer 137AS0003553 uit België en een witte Scorpion van 1976 met chassisnummer 137AS101166 uit Los Angeles.

Die twee Lancia Montecarlo's

Het project is gestart in december 2019. Het loopt dus nog. Lees mee met al mijn belevenissen!

Mijn autoverleden

Sinds mijn 19e ben ik besmet met het Italiaanse auto virus. Ik had toen nog geen rijbewijs, toch was ik samen met mijn broertje op zoek naar een auto. Het leek ons handig samen een vervoermiddel te kopen om zo, na elkaar, op vakantie te kunnen gaan. Met enige regelmaat reed ik destijds (1992) met de trein van mijn Utrecht naar Deventer en zag op een gegeven moment een auto op de oprit van een woning staan met een groot wit bord achter de ruit. Hij had vier ronde koplampen en dat sprak me wel aan. Hij stond in de wijk waar mijn oma woont, dus ging ik op onderzoek uit. Mijn broertje had hem inmiddels ook gespot en vond het een onderzoek waard.

Fiat 132

Van afstand leek het een BMW. Dichterbij bleek het een Fiat, een Fiat 132. Duizend gulden; dat stond er op het bord. Mijn oma zat in het complot en bezocht de verkopers voor een informeel praatje. De auto stond nog in de garage van het huis dat deze mensen net gekocht hadden. Slechts 60 dkm op de teller, alleen een beetje roest onderaan de deuren en kleine bewijzen van water in de auto omdat het raampje open had gestaan terwijl het dak van de garage niet helemaal fris meer was. De eigenaar was inmiddels overleden, zij hadden alle papieren en 500 gulden was wat zij ervoor wilden hebben. Wij hebben ons geld bij elkaar geschraapt; hetgeen als student niet makkelijk was, en de auto gekocht voor het bedrag dat mijn oma had losgepeuterd. Het eerste probleem was natuurlijk dat hij niet startte. De accu was leeg. Met een accu van de sloop kwam de auto echter tot leven. Hij liep meteen mooi en niets hield ons tegen om ermee naar de APK te gaan. Er stond een sticker op de auto van de plaatselijke Dinitrol boer (dat was de reden van de weinige roest) die tevens APK keurmeester was. Wat was hij blij dat de auto er nog was. Met pluim en zonder problemen kwam de auto door de APK. We hadden onze eerste auto; een knaloranje Fiat 132 2000 uit 1977. Helaas mocht ik er voorlopig niet in rijden; ik had nog geen rijbewijs! Mijn vriendin had wel een rijbewijs, dus een chauffeur was geregeld. De vakantie werd gedaan, de auto keerde terug van een reis naar Frankrijk. Enige probleempje was de pakking tussen het uitlaatspruitstuk en het begin van de uitlaat. Met een hels kabaal gaf deze te kennen eruit geblazen te zijn. De Franse Fiat dealer repareerde met een glimlach.

Lancia Montecarlo Fiat 132

Er volgden een aantal andere Fiats 132 waaronder een erg bijzondere Lido, een Argenta en daarna stapte ik over op de Lancia Thema’s.

Fiat 130 Coupé

Naast die Thema’s heb ik altijd opgekeken naar de Fiat 130 Coupé. Wat een machtige machine vond ik dat. Eens kwam ik er eentje tegen in Utrecht. Deze stond geparkeerd voor een café waar ik net een biertje zou gaan drinken. Beetje shabby auto en de eigenaar reed ruw en volgas weg, maar ik wist wat ik wilde. Deze Coupé kwam eerder dan ik dacht. Ik kon er eentje kopen in Den Haag, voor weinug. Opgehaald, gestart door de ANWB (ja, een auto kopen die niet start….story of my life). Door alle drukte ben ik toen een gereedschapsset van een vriend die ik gebruikte om de auto thuis te krijgen, vergeten mee te nemen toen de auto stopte op een busbaan terwijl er een bus aankwam! Deze auto was al eens gerestaureerd en bijna bij elke rit had ik de ANWB nodig. Het was mijn eerste kennismaking met een ontwerp van Paolo Martin.

Lancia Montecarlo Fiat 130 Coupe

In de tijd dat ik erg actief in de Thema reed, was ik betoverd door de combinatie van gedistingeerd uiterlijk gecombineerd met enorme snelheid. Zeker met de incognito 2.8V6 liet ik veel puisterige, hijgende pupers in gepimpte Golfjes verbouwereerd achter me. Niet dat dit mijn hobby is, maar zo’n druktemaker die met een uitlaat ter grootte van een bloempot indruk maakt op zijn toekomstige keukenslavin, wil ik wel de merknaam achterop de achterklep van de Thema showen. Toen ik erachter kwam dat Lancia deze auto ook met Ferrari motor geleverd had, werd het mijn doel eens zo’n auto te bezitten. Een korte rit in een 8.32 bevestigde dit. Wat een sensatie, wat een geluid. Ondanks dat de auto koud was en de rit niet langer dan een half uur duurde, genoot ik ervan. Die V8 klinkt geweldig in deze auto en het karakter past verrassend goed bij de auto!

Lancia thema 8.32 SW

Ik kwam er achter dat de combinatie van de 8.32 en de SW bestond. In de tijd dat ik nog met een modem de tikken telde en internet een trage brei van gegevens was op een zo mogelijk nog tragere computer, vond ik de eerste beelden van deze auto. Hij was van de hand gegaan op een veiling van oldtimers. Ik wist toen nog niet dat het een one-off was. Die wetenschap kwam pas toen ik geen te koop staande equivalenten vond. Ik besloot daarom zelf een Thema 8.32 SW te gaan bouwen. De totstandkoming van deze auto kun je nalezen in mijn weblog van destijds via https://weblogs.lanciathema.nl/

Lancia Montecarlo Thema 8.32 SW

Lancia Beta Montecarlo

In mijn openingspost van deze blog kun je lezen waarom ik op het idee gekomen ben om een Lancia Beta Montecarlo te ambiëren. Voor mij was het een eyeopener om te ontdekken dat Paolo Martin de ontwerper van de auto is. Ik heb hem hoog zitten gezien mijn liefde voor de Fiat 130 Coupé. Wellicht is deze voorkeur ook al eerder geboren toen ik met mijn opa meereed in zijn door Martin getekende Peugeot 104. Ik herinner me de zeiltochten die we met hem maakten. Hij haalde ons dan op in zijn enigszins brakke 104 en reed ongelofelijk hard over de dijk van Deventer naar Zwolle. Onderweg haalde hij continu in. Zelfs zo voortvarend dat ik er met mijn kinderlijke blik van een jongen van een jaar of 10, af en toe angstig van werd. De bravoure compenseerde dat. Het is voor mij nog steeds een van de meest geliefde kronkelweg die ik regelmatig rijd.

la Lancia Montecarlo
error

Vind je het een leuke blog? Share, like of subscribe!