12 liter

Met minder neemt de auto geen genoegen, er past 12 liter koelvloeistof in het koelsysteem. Ik toog naar de Action om daar het schap met koelvloeistof leeg te halen. Best lastig op de fiets met 12 liter koelvloeistof, 7 liter olie en twee ruitenwisserbladen. Maar het loont.

Thuis controleerde ik alle slangenklemmen en bevestigingen van het koelsysteem rondom de motor en begon ik vrolijk, liter voor liter, het systeem te vullen. Na de 6e fles hoorde ik wat druppeltjes vallen op het stuk karton dat ik onder de auto had gelegd. He verdorie, toch iets niet in orde. Nadere inspectie leerde dat het koelwater uit de as van de waterpomp kwam. De minst handige plek voor een lekkage. Er zat niks anders op dan het afvullen te staken en op internet te gaan zoeken naar een nieuwe waterpomp. Ik blijf het raar vinden dat hij lek was, hij voelde gewoon goed en zag er ook prima uit.

Uit Oostenrijk liet ik een waterpomp bezorgen. Netjes binnen 3 dagen werd hij bezorgd in een veel te grote doos. Het voordeel van nieuw is natuurlijk wel dat ik het onderdeel niet hoef schoon te maken. Het is dus minder werk.

Lancia Montecarlo waterpomp

Met de motor uit de auto is het wisselen van een waterpomp een koud kunstje. Met de motor in de auto is het een hel. Natuurlijk moest ik eerst alle koelwaterslangen demonteren die voor het blok langslopen. En ja, ook natuurlijk, lekte daarbij toch best veel koelwater langs de emmer die bedoeld was om dit goedje op te vangen. Het was niet het duurste koelwater zeg maar. Ook moest de deksel van de distributie deels gedemonteerd worden voordat ik bij de waterpomp kon komen. De truc is om de poelie van de pomp wel los te halen, maar verder te laten hangen op de pomp. Hij past er niet langs. Zo weinig ruimte is er. Ook een van de boutjes kon niet uit de behuizing dus ik demonteerde de pomp met een losliggende poelie en een rammelend boutje. Met wat gepriegel kon ik de waterpomp via de uitlaatzijde verwijderen.

Tijd voor het monteren van de nieuwe. Montage is het omgekeerde van het demonteren. Ja, dat staat altijd hoopgevend in de werkplaatshandboeken. En ja, het klopt ook. Maar wat een gepriegel weer. De pakking smeerde ik overigens in met vloeibare pakking waarna ik hem op de pomp plakte. Zo had ik geen moeite om die op zijn plek te houden. Toen een van de boutjes van de koelwaterbevestigingsbuis op de bovenkant van het blok doldraaide, ben ik gestopt. De volgende keer moet ik dat gat maar wat ruimer tappen en hem opnieuw monteren met een iets dikker boutje. Vooralsnog lijkt het koelsysteem gerepareerd en kan ik binnenkort verder met afvullen en ontluchten.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

error

Vind je het een leuke blog? Share, like of subscribe!