14V

Moderne auto’s kunnen maar kort zonder laadstroom. Alle elektronica vraagt om een constante stroom energie van de batterij. De Montecarlo gaf geen enkel teken van laadstroom als ik de auto startte. Nu kan ik best ver komen met een volgeladen accu. Er zit geen moderne elektronica in dus is het verbruik te overzien. Toch wilde ik dat het opladen van de accu op orde is.

Uit het schema leerde ik dat er een separate spanningsregelaar in de auto gemonteerd zit. Afgelopen dinsdagavond was ik in de loods waar al mijn voorraad aan auto onderdelen is en ging ik methodisch door alle dozen heen op zoek naar allerlei missende onderdelen aan de auto. Zo bleek dat de ruitenwissers het nog niet goed deden. De intervalstand liet de wissers telkens een halve slag draaien en dan ook nog in een wijzigende stopstand. Een probleem voor de APK aangezien de wissers dan of horizontaal of verticaal tot stilstand moeten komen. Ik zocht een paar reserve motoren van de wissers bij elkaar. Ook nam ik een alternatieve dynamo mee en vond ik een spanningsregelaar. Uit een voorraad FIAT 132 onderdelen pakte ik een schakelaar voor de kachelventilator, het is toch mooier deze er wat origineler uit te laten zien dan de aftermarket schakelaar die er nu in zit. Voor het dashboard nam ik nog een asbakje mee, dat vult het gapende gat dat nu nog in de middenconsole zit. Met nog wat slangetjes en andere dingetjes kon ik thuis aan de slag.

Ik startte meteen met de ruitenwissers. Ik sloot de alternatieve motoren aan op mijn kabelboom en bediende de handel. Zonder uitzondering deden ze het niet. Terug naar de tekentafel. Ik opende van en van de motoren de elektronische regeling. Bij die van mij ontbrak daar wat, een contactje, in deze zat dit contactje wel. Omdat de motor zelf niet wilde lopen en ik geen zin had deze ook helemaal uit elkaar te halen besloot ik het elektronica gedeelte er af te halen zodat ik het kon wisselen met de niet goed werkende motor. Met een soldeerbout was dit zo gepiept. Een maal aangesloten op de kabelboom deed mijn aanpassing het perfect! De intervalstand maakte mooie, complete rondjes. Ongeduldig monteerde ik de motor weer in zijn frame en sloot hem aan. Achter het stuur bediende ik de wissers en zag dat het goed was. Nadat ik de wisserbladen mooi in de 0-stand horizontaal op de ruit gemonteerd had was dit klaar.

Gisteravond begon ik met het laadstroom probleem. Nadat ik, met ruggespraak op Facebook, de spanningsregelaar correct aangesloten had, veranderde er weinig aan het laadstroomgedrag. We bleek ineens het lampje in het dashboard aan te gaan ten teken dat er te weinig laadstroom was. De Voltmeter zei dat er helemaal geen energie uit de dynamo kwam. Ik haalde even diep adem en besloot de hele mikmak eruit te halen en de modernere dynamo uit een Lancia Thema te monteren. Deze hebben allemaal dezelfde basis vorm en deze leek te passen. Hup, de auto opgekrikt en deels onder en boven de auto de dynamo verwijderd en met enige aanpassingen de nieuwe variant geplaatst. Ik had hoge verwachtingen toen ik achter het stuur kroop. Het controlelampje ging wederom aan, na het starten van de motor kreeg ik echter nog steeds geen laadstroom. Zou deze ook kapot zijn? Ik gaf wat gas en de motor reageerde met een tevreden grom. Het controlelampje bleef echter branden. In de Thema 8.32 zit een bijzondere dynamo met een ingewikkeld laadstroom controle circuit. Om dat aan de gang te krijgen moet je na het starten altijd even wat toeren maken om het controlelampje uit te krijgen. Met dat in het achterhoofd gaf ik wat meer gas. Hoopvol bekeek ik het LCD scherm van de multimeter die ik op de accu aangesloten had, deze kon ik vanuit mijn positie goed zien, en daar zag ik ineens een reactie. Langzaam zag ik de cijfers oplopen van 12,6 naar 13, 13,4 en tenslotte 14,1!

Lancia Montecarlo Laadstroom

Ook het controlelampje was tevreden en ging uit. Met deze oplossing heb ik een betrouwbaardere auto gemaakt. De moderne dynamo met dito regelaar is gewoon beter dan het oude mechanische spul. Ik heb echter niets veranderd aan de auto, de oude configuratie kan gewoon weer terug.

Omdat het moest heb ik ook gezocht naar een contact+ stroomdraad die ik naar de kofferruimte kon leggen voor de bekrachtiging van de vacuümpomp. Deze vond ik achter de speaker aan de bestuurderszijde. Vanuit de al rijk gebruikte donor kabelboom uit een Thema eerste serie knipte ik een passend gekleurde stroomdraad met goede stekker en maakte deze gereed voor de MC. Eenvoudig trok ik deze door de auto heen en sloot hem aan. Met de sleutel in contact gaat de vacuümpomp nu direct even draaien. Ik moet het nog steeds netjes opruimen daar, maar het werkt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

error

Vind je het een leuke blog? Share, like of subscribe!