Aan het spit

Na een dagje Pasen sloeg de Corona Quarantaine weer toe. Een dag vrij om te klussen. Het lijdend voorwerp de komende twee weken is de motor. Deze heb ik opgetakeld en aan het spit geregen. Ik kon een mooie verrijdbare motorsteun lenen die ik nu in kon zetten om aan de motor te kunnen klussen. Dat werkt veel fijner dan met de motor op de grond. Je kunt overal bij en ook van alles eraf schroeven zonder dat je jezelf druk hoeft te maken over beschadigingen doordat het blok ergens op rust, het weegt echt teveel.

Ik ken het blok erg goed vanuit mijn klussen aan de Fiat 132; mijn eerste auto. Ook al is het blok op detailniveau net even anders, de werkzaamheden brachten me terug in 1995 toen ik voor het eerst de distributieriem van de 132 verving. Grappig, 1995 is ook het aantal cc dat deze motor heeft. Net geen twee liter. Binnen een uur was alles gedemonteerd wat ik van de motor af wilde hebben; de kleppendeksels, waterpomp, carterpan, spanrol, krukaspoelie, distributieriem en wat ander spul. Het is fijn werken en het zit erg eenvoudig in elkaar. De koelwaterkanalen zijn superschoon, de olie is zonder gruis, de nokkenassen zijn in mooie staat en de binnenkant van de motor geeft me vertrouwen. Ik zal nog wel een flinke schoonmaak moeten houden en ik heb alvast wat onderdelen besteld. Fijn is ook dat deze erg betaalbaar zijn.

Lancia Montecarlo Motorbok

De versnellingsbak heb ik in de auto geladen en naar de washal gebracht. Met flink wat ontvetter, een oude afwaskwast en de hogedrukspuit is deze weer enigszins ontdaan van jarenlange vettigheid. Ik ga er nog met een borstel overheen en hoop dan weer een glimmende aluminium behuizing te zien. Technisch hoeft er niet zoveel aan te gebeuren. Een oliewissel en het gangbaar maken van de koppelingshevel is het enige.

De tijd was nog immer niet op… ik heb daarom ook een aanhanger vol met dozen geladen met Montecarlo spul. Eindelijk heb ik alles nu gesorteerd, ook kratten waar motoronderdelen inzaten, die moest ik nu immers in beeld hebben. Ik vond nog een motorsteun die ik nog niet gevonden had, een vrij essentieel onderdeel en nog wat andere belangrijke dingen. Verder heb ik alle verhuisdozen (dat zijn er inmiddels 18) doorgelopen en daaruit gehaald wat ik nog nodig denk te hebben voor de afbouw van de auto. Ik houd nu zes verhuisdozen en één grote doos over, de rest is weg. Dat geeft meteen een heleboel ruimte! Maar snel de motor afmaken, dan kan ik misschien nog wat aan de 8.32 SW klussen de komende tijd.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

error

Vind je het een leuke blog? Share, like of subscribe!