Alive!

Het is de tweede keer dat ik een auto vanaf 0 opbouw en dat deze begint te werken als ik de stroom aansluit en de sleutel omdraai. Vanavond kwam de Montecarlo deels tot leven. En dat voelt heel erg goed!

Ik begon vanavond opnieuw met het bestuderen van de foto van het schema van de elektriciteit. Ik moest nog een heleboel stekkertjes aansluiten, maar ik had onvoldoende contrastekkers voorhanden. Het grootste deel van de stekkers kon ik uiteindelijk plaatsen en diende gekoppeld te zijn aan allerlei milieumaatregelen die in de Scorpion zaten. Daar heb ik geen last van. Die hoef ik dus ook niet aan te sluiten. Ik begon met de kabel die ik tussen de dynamo en de startmotor ging plaatsen. Een wat dikke rode kabel vond ik in een Thema kabelboom. Met twee ringetjes eraan geperst was dit opgelost. Daarna de + draden die naar het startmotor relais lopen, ook daar een kort verlengkabeltje tussen gemaakt en de stekker aangesloten. Tenslotte toch nog een kabeltje kunnen plaatsen, die van het lampje in de motorruimte.

Tijd om de verse accu aan te gaan sluiten. Natuurlijk moest ik deze eerst op zijn toekomstige plekje zetten en de accuklemmen wat ruimte geven. Omdat het toch wel een beetje spannend was wat er zou gaan gebeuren heb ik de + accuklem niet direct aangesloten maar hier een kabeltje tussen gezet met een zekering van 10A. Als er iets zou willen gaan knetteren dan weerhield deze zekering de auto van een eigen leven. Ik heb een brandslang op een haspel aan de muur, maar die gebruik ik toch liever niet. Ik sloot de boel aan en inderdaad kon ik toen ruim 12V meten op de dynamo. Toen ik voorzichtig de sleutel omdraaide gebeurde er alleen niks, nada. Terug naar de tekentafel. Na wederom het schema in me opgenomen te hebben ontdekte ik mijn fout. De belangrijkste + kabel die van de motorruimte naar voren loopt is zwart (!). Die had ik voor massa aangezien. Ik sloot hem aan op de hoofdstroom van de dynamo en sloot de accu opnieuw aan. Ik draaide de sleutel in het contact, hoorde een relais klikken en kreeg een rood lampje in het dashboard voor de oliedruk! Vervolgens drukte ik op de knop van de verlichting en…

Lancia Montecarlo Luce Posteriore

de achterlichten kwamen tot leven! Net als de ene koplamp waar ik al een lamp ingezet had trouwens. Ik probeerde de knipperlichten, maar die wilden nog niet. De claxon begon ook te blazen toen ik op de knop op het stuur duwde, maar dat bleek teveel voor de tijdelijke zekering op de accu, die sprong. Ik sloot de accu daarom met de klem op de pool aan en bracht de claxon ook tot leven. Leuk! Ook een interieurlampje doet het, geweldig, dit gaat de goede kant op. De basis is gelegd. Ik zal nog wel een aantal stekkers moeten aansluiten en op zoek moeten naar het knipperlicht relais maar dat is te overzien. Terug achter het stuur bleek ook het grootlicht te functioneren. De Montecarlo leeft.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

error

Vind je het een leuke blog? Share, like of subscribe!