Normaal gesproken is gewichtsbesparing een doel op zich. Hoe lichter de auto hoe beter de gewicht – vermogen ratio. Toch heb ik vanavond wat extra gewicht in de auto geplakt.
Het plaatstaal van de bodem en de afscheiding naar de motor is dun en beweeglijk. Als je er nu op klopt klinkt het hol en resoneert het geluid door het plaatwerk. Je kunt je voorstellen dat een lopende motor ook allerlei resonanties produceert die niet aangenaam zijn. Vandaar dat ik alle hol klinkende platen voorzien heb van anti dreunmatten van bitumineus materiaal. Het is een werkje dat veel voldoening geeft:
Doordat het bitumineus materiaal is kun je het heel mooi in vorm krijgen. Het is ongeveer 4 mm dik. De achterkant is zelfklevend. Met de verfföhn heb ik de plaat verhit en met een afgeronde houten stok plooide ik de platen in en om de naden en profielen van de carrosserie. Het resultaat is een mooi afgewerkte binnenkant die veel minder hol klinkt dan eerst. De platen hebben wel een zeker gewicht, dat neem ik dus op de koop toe.
Daarna heb ik de motorklep en de bagageklep gepakt en deze proef gepast op de body. De verkoper attendeerde me erop dat de bagageklep (de voorklep dus) niet goed op te lijnen was. Ik heb vanavond gezien dat het klopt. De naad aan de bestuurderszijde is ruim een vinger dik, aan de andere zijde is deze een pink topje breed. Niet mooi, erg lelijk zelfs.
Ik heb me suf gestaard op wat er nu mis is. Dat was niet eenvoudig te herleiden. Nadat ik heen en weer een aantal maten opgenomen had bleek het geultje naast het scherm te breed uit te lopen naar de voorkant. Er is dus een nieuw scherm opgezet dat niet tot aan de opstaande rand er in gezet is maar tot halverwege dit gootje. De verkeerde manier. er zit veel vulmiddel in het gootje dat ik er nu eerst ga uithalen zodat ik de rand van het scherm bloot leg. Dan kan ik die voorzichtig loshalen en dan het scherm in zijn geheel wat naar binnen zetten. Dan is de naad weer helemaal op orde!