Vanavond ging ik verder met het repareren van het subframe. Ik worstelde met het tweede stukje hoekijzer dat ik nog in het deels gapende gat moest plaatsen. Het wilde maar niet lukken om het pas te krijgen. Maar de aanhouder wint en uiteindelijk was het subframe netjes gelast en ligt het inmiddels te drogen van een vers aangebrachte laklaag,
Ik ben best tevreden zo, ik hoop de keurmeester ook.
Nu ga ik toch een veer steken op een plek waar het donker is… Omdat beide voorwiellagers aangemerkt werden voor vervanging, bestelde ik ruim op tijd een verse set, Ik deed dat bij de webwinkel van https://www.eurosport-uk.net/shop/index.php Toen ik afgelopen donderdag begon met de demontage van de lagers liep ik tegen een probleem aan. De wiellagers zitten gefixeerd met een extreem grote inbus maat 52. Geen gereedschap dat ik op voorraad heb. Ik fabriceerde zelf een zeskant in ongeveer die maat en probeerde de ring te demonteren. Helaas lukt dat niet. Hij sneuvelde. Ik bestelde daarom in het VK deze ring, het speciaal gereedschap, de borgmoeren en de stofkapjes. Ik vermelde dat ik wat haast had, Tot mijn oprechte verrassing werd het pakketje al vandaag bezorgd. Hulde!
Door dit onverwachte geluk was mijn tripje van afgelopen weekend naar de loods overbodig. Ik zocht en vond daar twee naven met betere lagers en nam die mee naar huis. Nadat ik die gemonteerd had bleef ik met de nare constatering achter dat deze lagers ook niet de beste waren. Je checkt een lager door het wiel te draaien terwijl je voelt aan de veer van de veerpoot. Als het lager slecht is voel je dat door een trilling in de veer. Ik voelde dat een klein beetje. Mijn scenario was dat ik dan maar voor de herkeuring zou gaan. Mijn brievenbus was echter gevuld met de escape en, terwijl het subframe droogde, zette ik mijn nieuwe lagerpers aan het werk. Ondanks wat tegenslag met een lager waarbij de helft achterbleef ging dit zeer voorspoedig.
De lagerpers had er geen enkele moeite mee en kwam niet boven de ton uit. Het lager zit dus vrij losjes in de behuizing. Beter ook, ze staan er niet om bekend dat ze erg lang mee gaan. Ik zal deze operatie dus nog eens moeten doen verwacht ik. Ook de achterwiellagers staan op het programma, maar die hoeven niet voor de APK. Na twee uurtjes klussen had ik weer twee mooi lopende naven klaar!
Morgenavond wordt montage avond. Alles moet weer in elkaar, de gereviseerde naven moeten weer geplaatst worden en dan is de auto klaar voor de keuring woensdag ochtend. Ik heb de accu ook alweer volgeladen. Wat kan er nu nog mis gaan?