Tijd voor een update! Doordat ik me in het seizoen vaak over het water begeef, kwamen er ineens verwachte, maar ook onverwachte klussen in het vizier. Die slokken het grootste deel van mijn tijd op zodat ik weinig voortgang met de Montecarlo heb. er is wel veel gebeurd en na een avond klussen heeft de auto een voor- en achterbumper.
Op 25 april was de spuiter klaar en kon ik de auto ophalen in Limburg. Een heel eind rijden, zeker als je maar 90 km/h mag. Toen we de straat inreden zag ik direct de rode, glimmende koets klaarstaan. Wat een glans! De spuiter heeft de kleur die al op de auto zat opgemeten en kwam op een Fiat kleur uit. Die is door hem uitgekozen om op de auto te zetten. Ik vind het erg mooi. De auto was zoals we besproken hadden. Niet perfect, maar wel mooi. Tijdens het schuren kwam hij er achter dat er flink gerommeld was met de carrosserie. Het leek wel of hij met een flex met schuurschijf was kaalgemaakt waarbij sommige delen van de carrosserie, zoals de bagageklep, te heet geworden zijn waardoor deze vervormd waren. Hij heeft de auto, voor zover mogelijk was binnen het gestelde budget, netjes gemaakt en afgelakt op kleur waarbij de derde laag deels met blanke lak gespoten is voor een glanzend resultaat. Zonder veel moeite lierden we de auto op de ambulance voor de rit naar Zwolle.
Zoals je ziet had ik de Volvo ook gewassen zodat de combinatie fris over de weg zou gaan. Het rechter achterscherm zit niet gemonteerd, daarvan brak een boutje af tijdens de montage, we vervoerden hem in de auto. Vooral het afhangen van de deuren en de kleppen wordt nog een hele klus, de lijnen worden dan pas netjes.
Eenmaal thuis zag ik wat een sporen het schuren achterlaat. De auto was wel een beetje schoon gemaakt, toch was het echt overal wit. Tijd om het hele interieur weer op te frissen met een sopje. Na een uurtje boenen zag de auto er weer toonbaar uit. Wat een verschil zo in mijn garage. De auto glimt je werkelijk tegemoet. De spuiter voorspelde dat ik als eerste de achterlichten zou monteren. Dat klopte ook wel zo’n beetje. Deze lagen klaar in de woonkamer en wilde ik als eerste uit de weg hebben. Zonder veel problemen begon de achterkant op een Montecarlo te lijken. Daarna lag het werk even stil.
Vanavond maakte ik de achterkant echt af. Ik monteerde de bumper. Dat was een flinke klus! Als eerste zocht ik de beide bumpersteunen op. Die vond ik gelukkig vrij snel in de dozen die nog achtergebleven waren. Tijden het zoeken vond ik ook nog wat andere dingen, zoals een stang voor het schakelmechanisme die ik nog miste. In een van de beugels zat nog een afgebroken bout, die moest ik eerst verwijderen. Dat viel tegen, ik heb hem uiteindelijk uitgeboord om hem te verzwakken, waarna hij er wel uitkwam. Daarna alle schroefdraad in de steunen verfrist door deze even na te tappen en alle boutjes heb ik ook even netjes gemaakt. Voor de achterbumper zocht ik vervolgens het bevestigingsmateriaal bij elkaar waarna ik de bumper probeerde te monteren. Dat mislukte jammerlijk. Eén van de steunen aan de carrosserie bleek een flinke oplawaai te hebben gekregen waardoor de bumpersteun zeker een centimeter te hoog zat. Vervelend, ik kon de deuk er ook niet uitkrijgen. Na wat denkwerk heb ik de bevestigingsgaten gewoon wat naar beneden verlengd en paste de bumper wel op de steunen. de bumper zit ook met twee boutjes vast vlakbij het uiteinde van de bumper bij de wielkasten. De rechterzijde ging zonder problemen door het gewenste gat en kon ik monteren, de linker zijde gaf weerstand. Met heel veel hulpgereedschap is het uiteindelijk gelukt! Vervolgens bleken de parkertjes waarmee het hitteschild bevestigd zit ook te passen, een teken dat de bumper goed gemonteerd zit. Ik ben er wel twee uur mee bezig geweest maar dat was het waard!
Nadat ik de lichtunits in de voorbumper gezet had, ook deze kwamen nieuw in de doos, moest ik nog een steun fabriceren voor de montage van de passagierszijde van de bumper op de wielkast. Deze steun ontbrak, terwijl de andere zijde nog wel gemonteerd zat. Gelukkig waren de ingelamineerde boutjes nog wel aanwezig. Ik kopieerde de gemonteerde steun in spiegelbeeld uit een stukje plaatstaal en voorzag dit van grondverf en aflak in mat zwart. Met de nieuwe steun erop ben ik de bumper gaan passen. Zoveel moeite als de achterbumper kostte, zo makkelijk ging de voorbumper. Hij schoof direct goed op zijn plek. Ik heb hem alleen nog niet vastgezet omdat ik ook een soort lucht koker vanaf de bumper moet monteren die helaas nog niet helemaal lekker paste in de koker die onder de auto loopt. Die moet ik nog wat bijbuigen denk ik. Toch is het tussenresultaat erg mooi.