Folderfoto Lancia Beta Montecarlo

De aankoop

Folderfoto Lancia Beta Montecarlo

Als onderdeel van haar opvoeding neem ik mijn dochter af en toe mee naar een Europese stad om haar te leren te genieten van buitenlandse steden. In november 2019 stond een bezoek aan gent op het programma. Een goede reden om de door mij geleende distributiedeksel van de 8.32 SW terug te brengen naar de eigenaar, die woont namelijk vlakbij Antwerpen.

Na een erg geslaagd weekend in Gent reden we op de terugweg langs deze Belgische vriend. We raakten in gesprek over auto’s… hoe kan het ook anders. Deze vriend heeft speciaal een kelder gebouwd om al zijn projecten in kwijt te kunnen. Nu is hij gefocust op een Lancia Lambda in een speciale variant. Hij had van mij gelezen dat ik op zoek was naar een Lancia Montecarlo. Tot mijn verrassing bleek hij er twee (!) in de kelder te hebben. Beiden in de door mij gewenste spider uitvoering! Totaal gestript stonden er twee body’s in het rek. Een witte Scorpio afkomstig uit Amerika waar nog wat carrosserie werk aan zit en een rode Beta Montecarlo van de eerste serie die al vrijwel klaarstaat om gespoten te worden. In de kelder stonden her en der verspreid de onderdelen van 5 gesloopte Montecarlo’s. Voordat hij er erg in had bood hij me de dit grootse project aan. De enige voorwaarde was dat ik echt alles mee moest nemen. Hij zou er niet meer aan toekomen en had de ruimte nodig. Ook zou het de verhoudingen thuis verbeteren als er minder voorraad aangehouden zou worden. Hij drukte me op het hart dat ik er erg goed over na moest denken omdat het een erg groot project is. Ik had in mijn hoofd al een beslissing genomen. Dit was mijn kans om op korte termijn te gaan genieten van een auto met middenmotor zonder dat ik daarvoor mijn 8.32SW hoefde te verkopen! Na een uitvoerige rondleiding door de kelder waarbij elk onderdeel aangewezen werd dat bij het project hoorde, reden we opgetogen naar huis.

Daags na de trip zocht ik al contact met België. “Ik doe het!” riep ik enthousiast in de mail. Na nog een aantal waarschuwingen maakten we een afspraak. Ik zou eerst alle onderdelen komen halen (“dat zijn er wel heel erg veel he”), en daarna de beide body’s. In mijn hoofd reden de auto’s al. Ik had mijn plannen gemaakt. De rode Montecarlo zou ik als eerste aanpakken. Deze wordt voor mezelf en maak ik ook naar mijn smaak. Eerst in originele staat naar de RDW en daarna voorzie ik hem van upgrades aan de remmen en ook aan het motorvermogen. Als ik voldoende vlieguren heb gemaakt begin ik met de witte. Deze restaureer ik in supermooie staat als Montecarlo en probeer ik dan te verkopen. Een mooie injectie voor mijn ambitie een grote zeilboot te kopen voor een wereldreis. Daar gaat deze blog alleen niet over, ik beperk me tot het project Montecarli.

Onderdelen Lancia Beta Montecarlo
Onderdelen Lancia Beta Montecarlo

Nadat ik bij de lokale Bo-Rent een kleine vrachtwagen van 23m³ had gehuurd ben ik in België alle onderdelen gaan halen. Na een paar uur inladen bleek alles te passen en toog ik naar Zwolle. Ondanks dat ik geen kleine garage heb stond deze in no time vol met Montecarlo onderdelen. Waar ben ik aan begonnen?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

error

Vind je het een leuke blog? Share, like of subscribe!