Lancia Beta Montecarlo - Rood

De eerste stapjes

Lancia Beta Montecarlo - Rood

In de voorraad onderdelen zitten 20 lichtmetalen velgen van de Montecarlo. Allemaal 13 inch. Hiervan ga ik er slechts 4 gebruiken, die gaan op de originele zilvergrijze straks. Om mijn rode Montecarlo op te bouwen is het prettig als deze zo snel mogelijk rollend is. Hiervoor heb ik bedacht om zo snel mogelijk de body te spuiten in de kofferbak, in het interieur en in de motorruimte. De onderkant en wielkasten neem ik dan ook direct mee. Afhankelijk van wat ik aantref in de auto ga ik dat zelf doen of besteed ik het uit. Ik heb een compressor en een aantal verfspuiten en die ruimtes zitten toch uit het zicht. De kofferbak en het interieur worden zelfs helemaal ingepakt met stoffering. De wielkasten spuit ik op kleur met een speciale bodyschutz. De onderkant zal ik gewoon zwart spuiten met hetzelfde goedje. Een soort rubberachtige verf die tegen een stootje kan. Als de auto zover gespoten is kan hij straks professioneel aan de buitenzijde ook gespoten worden. Dat komt echter later.

De body komt zonder iets erop. Ik heb een frame met vier zwenkwielen waar hij mooi op kan staan. Dat is echter een tijdelijke oplossing. Ik wil zo snel mogelijk de wielophanging erop hebben. Dan kan ik hem rollen en verrijden en neemt het project direct vorm aan. Van de 20 beschikbare wielen waren er 4 met goede banden. Tot mijn verrassing zijn het 205 mm brede banden. Serieus breed op een 13 inch velg… Ik heb de DOT code nog niet kunnen vinden, maar voor het project zijn ze prima geschikt! Ik heb de banden van lucht voorzien en ze bleven op druk. Tijd om ze schoon te maken. Bijna alle delen die ik heb liggen komen met een forse voorraad stof…

Wielen Lancia Beta Montecarlo
Wielen Lancia Beta Montecarlo

Van de voorraad wielen heb ik er 4 afgekeurd, daar zitten kromme randen op. Een stapel van 4 ziet er erg strak uit. Die laat ik alvast poedercoaten, dan kunnen ze eerst met verse banden op de rode. Deze zal ik daarna voorzien van 15 inch wielen en dan kunnen de gerestaureerde exemplaren door naar de zilveren.

Ook heb ik me kwaad gemaakt op het zwarte dashboard. Een fragiel geheel, hij is een beetje doorgebroken waar de tellers moeten komen. Tijd om weer wat secondenlijm te gaan kopen. Na een schoonmaak en poetsbeurt zag het dashboard er weer als nieuw uit. Deftig dat zwart!

Dashboard Oud & Nieuw
Dashboard Oud & Nieuw

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

error

Vind je het een leuke blog? Share, like of subscribe!