Een klus die me al meerdere klusmomenten bezig heeft gehouden is het aansluiten van de middenconsole op de kabelboom van de auto. Vanavond, onder het genot van een verkoeling belovende roffelende donder, bleek mijn moeite niet voor niets!
Tijdens mijn vakantie ontdekte ik dat lezen een stuk prettiger is met een leesbril. Ja, ik geef het toe, de jaren beginnen te tellen. Met +1,5 op de neus werkt het ook veel prettiger aan de chaos van een kabelboom waar veel op aangesloten moet worden. Ik richtte de tafel in tot tijdelijke werkplaats en begon systematisch, met het schema op de laptop, de stroomaansluitingen aan te leggen die de middenconsole van noodzakelijke apparatuur moeten voorzien.
Het lijkt zo simpel. De Montecarlo beschikt maar over een paar essentiĆ«le elektrische apparaten. Het bleek echter toch wel ingewikkeld. Dit werd mede veroorzaakt doordat ik drie extra meters monteerde die natuurlijk ook aangesloten moesten worden. Elk metertje heeft dan een lampje en een signaal. Ik bleek helaas geen enkele bedieningsknop voor de ventilator van de verwarming te hebben. Navraag leerde dat deze of kapot zijn of kapot gaan. Het advies was om after market op zoek te gaan naar iets passends. Die aansluiting stelde ik nog even uit. Apparaat voor apparaat, knopje voor knopje, lampje voor lampje, ik sloot alles aan zoals het schema dat mij uitbeeldde. Al snel kwam ik wat complicaties tegen. Het schema voorzag in een aantal stroomkabels met kleurcodes die ik niet aantrof. Ook waren sommige kabels van exact dezelfde kleur en dikte maar toch in drievoud aanwezig. Het was onduidelijk welke dan waar hoorde te zitten. Toen ik vervolgens in de auto dook en de contrastekkers bekeek, zag ik dat hier echt iets niet goed was, er zat een stekker met 4 aansluitingen waar ik er eentje contra had van 6…. Ik concentreerde me eerst op het aanleggen van alle kabels aan de instrumenten. Vervolgens nam ik de hele middenconsole mee naar de auto en ben ik daar de kabels op kleur gaan vergelijken met de stekkers. Dit klopte deels. Wel kon ik met het schema erbij de missende aansluitingen op logica correct uitvoeren. De stekkers in de auto moest ik echter geheel uit elkaar halen en opnieuw in elkaar zetten met de goede kleuren tegenover elkaar. Tevens plaatste ik wat nieuwe stekkers om voldoende stroompunten over te houden om bijvoorbeeld een Bluetooth versterker aan te sluiten.
De kenner zal zien dat ik flinke aanpassingen heb gedaan. Met de multimeter in de hand heb ik als laatste de werking van de knoppen nagekeken waarna ik volgens mij de juiste connecties gemaakt had. Wel spannend natuurlijk om dan voor het eerst de accu weer aan te sluiten. Ik plaatste het dashboard op zijn toekomstige plekje en sloot de minpool op de accu aan. Gelukkig hoorde ik geen geknetter en rook ik geen brandlucht. Zover leek het goed. Ik keek naar het klokje en zag daar dat de secondewijzer vrolijk begon aan zijn eerste rondje na tientallen jaren stilstand. Vervolgens draaide ik de sleutel in het contact en toen gingen de meters aan. Met de lichtknop op stadslicht ontstaken de lichtjes en met een druk op de nieuwe, moderne schakelaar blies de ventilator een lekker windje de auto in. Als klap op de vuurpijl duwde ik de sigaretten aansteker in en na een paar tellen klikte deze verhit weer naar buiten; succes dus!
Nu nog de stellage met de schuiven voor de bediening van de kachel aansluiten, de overige aansluitingen afmaken en de rest van de middenconsole terug monteren en dan is het interieur zo goed als af!