De trip naar de Elzas zit er alweer op. Ik tik deze tekst met erg veel genoegen. We hadden een erg fijne mini vakantie. Dat kwam niet alleen door de ontzettende fijne gastvrijheid van Jos en Katinka. Zowel de auto’s als de mannen hebben zich voorbeeldig gedragen. Het was erg gezellig en het enige noemenswaardige defect was de zekering van de remlichten van de Ferrari 308. Deze begaf het door ouderdom op de, bij tijd en wijle, erg hobbelige, Zwitserse bergwegen.
De Montecarlo kon ik niet proefrijden. De tijd was te kort. Ik vertrouwde dus op mijn reparaties en terwijl ik de auto de garage uitreed, merkte ik al dat de remmen lekker “beten”. Dat gaf me genoeg vertrouwen om op pad te gaan. Drie jaar geleden reed ik de Montecarlo voor het eerst in de Elzas. Ik had toen problemen met de ontsteking en diverse lekkages in het koelsysteem. Deze keer was de Montecarlo probleemloos. Geen druppel koelwater en nauwelijks olieverbruik. Bovendien reed hij als een bezetene. Met de nieuwe Leda’s, de goede remmen, de moderne wielen en banden kon ik de auto eens flink op zijn limiet rijden.
In de Elzas reden we een paar erg mooie wegen die vooral veel glooiende bochten bevatten. Ik ben geen liefhebber van haarspeldbochten of onbegaanbare bergwegen. Ik geniet van bochtige, goede wegen waarbij je flink vooruit kunt kijken. De Elzas grossiert in dit soort wegen en Jos had een prachtig programma voorbereid. Onderdeel hiervan was ook een stuk openbare weg dat ook gebruikt wordt voor wedstrijden. Ik heb dat stuk vier keer gereden. De Montecarlo lijkt hiervoor gemaakt. De hele weg reed ik in zijn derde verzet waarbij de motor tussen de vijf en zesduizend toeren draait. De auto kan zo perfect op het gaspedaal gereden worden; remmen is eigenlijk niet nodig, buiten het aanremmen van de vijf ruime haarspeldbochten in het circuit. Ik ging helemaal los en de Montecarlo vond het erg leuk. Het was zo’n moment dat alles op zijn plek viel. Geweldig om te doen.
Met complimenten voor de organisatie vertrokken we weer huiswaarts. Ik kijk nu al uit naar volgend jaar!