Gas geven

Het opnieuw opstarten is best lastig zo na een vakantie. Een vakantie die tot de laatste dag vlekkeloos en heerlijk verliep. De geplande klustijd aan de auto ging de afgelopen dagen echter op aan herstelwerkzaamheden aan de boot. Nu dat weer redelijk op orde is was het tijd mij geestelijk voor te bereiden op een gewone werkdag. Ik deed het onder het genot van het monteren van de gaskabel.

De oude gaskabel was net te kort om de carburateur te bereiken. Daar moest ik dus een langere monteren. Op zich lijkt dat geen probleem, ware het niet dat deze kabels niet op de plank liggen. Ik moest creatief aan de slag. Ik kocht een staalkabel bij de bouwmarkt in de dunste maat die ze hadden; 2 millimeter. Naast de oorspronkelijke kabel leek deze twee keer zo dik. Op zich kon het wel, ik zou een en ander moeten aanpassen, dat wel. De gaskabel zit met een mooi bevestigingsplaatje bij het gaspedaal gemonteerd. Deze heb ik gehandhaafd en ik heb de dikkere kabel hieraan vastgemaakt. Dat lukte zonder dat deze bevestiging in de weg ging zitten van de buis waar de kabel in verdwijnt naar de motorruimte. Daar ontstond het volgende probleem. Er is een klein hulsje in de voorraad dat op die buis past en dan precies de lengte heeft naar de bevestiging op de carburateur. De dikkere kabel paste er ook doorheen, alleen het bevestigingsstukje op de carburateur ontbrak! Het kostte me veel zoek en denkwerk om dit op te lossen. Uiteindelijk lukte het, ik maakte het stukje van het eind van een remleiding waarvan ik de wartel iets ruimer maakte aan de binnenzijde om de mantel van dat hulsje erin te kunnen steken en ik zette er een stukje remleiding in vast zodat de kabel niet tegen de bevestiging aan zou schavielen. Ach een foto maakt het wellicht wat duidelijker:

Lancia Montecarlo gaskabel bevestiging

Nu de kabel van voor tot achter netjes begeleid was kwam de laatste uitdaging, de kabel bevestigen aan de arm aan de carburateur. Ik koos voor een tijdelijke oplossing door de kabel rondom deze arm te draaien en vervolgens te fixeren met een staalkabel krimpkous. Ook dit functioneerde goed genoeg. Tijd om de werking te controleren. Ook na ruim twee weken stilstaan startte de auto vrijwel direct en reageerde hij mooi op het gaspedaal door direct rustig te gaan lopen. Er zit een automatische choke op die na het starten direct voor 2000 toeren kiest. Als je even gas geeft dan loopt hij direct rustiger, rond de 1000 toeren. Veelbelovend! Nu ik kan gas geven kan ik gas geven op de rest. Tijd om de remmen deze week te gaan voorzien van DOT4 en de auto voor het eerst te laten rijden op eigen kracht.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

error

Vind je het een leuke blog? Share, like of subscribe!