IHWC

Aanstaande dinsdag vertrekken we naar ons jaarlijks Italië feest ItalyHereWe.com en het werd daarom tijd om de nodige aanpassingen door te voeren. Aan het einde van de UK-trip had ik een lijstje gemaakt met wensen. Ik wilde deze zoveel mogelijk afwerken voordat de trip zou beginnen.

Bovenaan de lijst stond de reparatie van het elektrische raam van de bijrijder. Deze weigerde dienst op de laatste dag in Engeland. Ik begon met het verwijderen van het deurpaneel, de middenconsole, de tunnel en de deksel van de zekeringenkast. In no time was de auto een onoverzichtelijke draadbrei. Tijd om tot analyse over te gaan. Ik was er al vrij snel uit dat de zekering kapot was. Onduidelijk was nog waarom. Ik begon met alles door te meten en dat met steeds een losgekoppeld onderdeel. Lang verhaal kort, het bleek de motor zelf te zijn die kortsluiting gaf. Ik zocht in mijn voorraad en vond warempel nog een tweede exemplaar. Nadat deze gemonteerd zat bleek hij weer te werken. Fijn! Het wordt warm straks in Italië. Resteerde nog het weer in elkaar zetten van het interieur.

Tweede op de lijst was een kleine beurt. De auto zal wel genieten van de verse plas olie. Ook het koelwater is weer op peil en ik controleerde allerhande in de motorruimte. Tijd om weer te klussen. De aansturing van de tweede koelvin was nog niet aangesloten. Ik heb een sensor geplaatst die twee trappen kent. Elke met een verschillende temperatuur. Als het koelwater niet afdoende koeler wordt met de eerste ventilator, schakelt de tweede bij. Met de 30+ temperaturen in het vooruitzicht is deze tweede trap echt nodig. Omdat de sensor op de min pool schakelt moest ik een relais plaatsen dat altijd bekrachtigd wordt met een plus stroom en waarbij de stroom gaat lopen naar de vin als de massa van het relais gelegd wordt door de sensor. In mijn kabelbomenvoorraad van oude Thema’s vond ik geschikte stroomdraden in een blokje waar een relais in kan. Ik koos voor een 30A relais en plaatste een 20A zekering ervoor. Ik plaatste het relais bij de accu en sloot alle stroomkabels aan. Met de accu weer aangesloten kon ik de werking testen door de sensor even los te koppelen en die stroomdraad aan massa te houden. Vrolijk blies de tweede ventilator zichzelf leven in. Een hele opluchting, de koeling moet gewoon goed zijn.

Tijd voor de laatste klus, het wassen van de auto. Deze klus is niet noodzakelijk maar wel wenselijk. de auto moet er op zijn paasbest uitzien tijdens de trip, althans in ieder geval bij de start. De auto ziet er weer pico bello uit! Ik plaatste ook nog een Oostenrijk vignet en een tolpoort sensor. Net als alle benodigdheden die verplicht zijn om bij je te hebben zoals de gele hesjes. De Montecarlo is er klaar voor!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

error

Vind je het een leuke blog? Share, like of subscribe!