De achterremmen reviseren was een klus die met kleine stapjes gezet is maar nu vrijwel zijn eindpunt bereikt heeft. Beide klauwen zitten weer in elkaar en kunnen fris de remschijven achter gaan bedienen.
Het werk bestond vooral uit demonteren, schoonmaken en opnieuw monteren. De uitdaging was om het mechanisme van de handrem weer correct te monteren. Er zit een boutje door de klauw waaronder een aantal ringen gemonteerd zitten die conisch van vorm zijn. Ze zitten telkens omgedraaid tegen elkaar aan waardoor het een soort veer wordt. De hevel die deze bout via een loszittend tussenstukje bedient, moet door de gaten achterin de klauw en dat gaat alleen als de bout volledig ingedrukt is. En dat is best een grote kracht. Dan pas kan de hevel door de klauw geleid worden en dat past ook maar net. Te ingewikkeld om zo in woorden uit te leggen, maar het resultaat was dat het in elkaar zit en beide hevels soepel bewegen.
Al een tijdje zijn ook de bevestigingsbeugels in voorbereiding. Deze waren heel roestig en zagen er niet uit. Ik heb ze behandeld met oxaalzuur, daarna heb ik met de staalborstel alle residuen van de roest verwijderd waarna ze gegrond en afgelakt zijn. In verschillende stadia zag het er zo uit:
Na de verfbeurt en weer voorzien van de bevestigingsveertjes voor de klauw waren ze klaar voor montage.
Op de foto kun je de schoongemaakte veertjes voor de remblokjes nog niet zien, die monteerde ik daarna. En omdat ik toch bezig was heb ik ze meteen op de auto gezet. De nieuwe remblokjes, ja het zijn maar kleine blokjes, zijn in bestelling. Als die geleverd zijn kunnen de klauwen ook gemonteerd worden en kan ik de remmerij achter definitief maken.
Via de post kwam ook de radio oplossing binnen. Een kleine Bluetooth versterker die ik ergens onder het dashboard ga monteren. Nu nog niet, het doel is nu om de auto op zijn wielen te zetten en daarvoor is het nodig de remmerij af te hebben. Morgen maar eens de voorremmen monteren en de remleidingen maken. Ik heb eindelijk bedacht waar de leidingen moeten lopen!