Koppeling

De Montecarlo stribbelde flink tegen, toch is het resultaat vanavond een werkende koppeling. Een belangrijke stap in het rijdbaar maken van de auto.

De onderdelen van de koppeling, de gever en de nemer, heb ik nieuw gekocht. Ze zijn hetzelfde als die in de Fiat X1/9 gemonteerd zitten en daardoor gunstig geprijsd. Helaas kon ik geen nieuwe slang vinden van de leiding naar de nemer en maakte ik gebruik van de originele stalen leidingen, die in de voorraad aanwezig waren, vanaf het pedaal tot aan de rubberen slang bij de bak. Die stalen leiding gaf problemen. Laatst zag ik op YouTube een Nieuw Zeelander worstelen met het ontluchten van zijn nieuw aangelegde remsysteem in een Porsche. Mijn problemen waren niet minder. Van voor naar achter lekte elk koppelingsstukje van de leiding. Erg vermoeiend want remvloeistof is slecht voor alles waar het op valt. Ik werkte dus van voor naar achter alle koppelingen af om deze lekdicht te krijgen. De koppeling tussen de leiding en de flexibele slang wilde echter niet lekdicht worden. Ik koos er uiteindelijk voor om een minder mooi exemplaar uit mijn voorraad te gebruiken en dat bleek de gouden greep, het systeem kon eindelijk ontlucht worden waarna ik voelde dat het pedaal steeds meer weerstand kreeg. Toen ik hem voldoende ontlucht had startte ik de camera en zag ik dit gebeuren:

Ik zie op de film dat het stangetje wat scheef lijkt te zitten, ik ga daar nog eens goed naar kijken of ik dat niet kan verbeteren. Voor nu is een werkende koppeling al heel wat! Ik ging door met de installatie van het nieuwe benzinefilter van King. Zoals ik al gezien had paste dit op de bestaande bevestigingspunten en kon ik het zo aansluiten op de brandstofleidingen. Het is wellicht wat onduidelijk te zien op de foto maar in beeld is het nieuwe filter met daarboven de pomp. De foto is van onderaf genomen.

Lancia Montecarlo Benzinepomp en filter

Het nieuwe filter heb ik ontlucht door de pomp een tijdje direct op een + aan te sluiten zodat de benzine overal door kon stromen. Op de filterbehuizing zit een drukmetertje. Deze gaf zo’n 2 bar aan. Ik denk dat dat ruim voldoende is, iemand adviseerde maximaal 3 bar erop te zetten.

Tenslotte trof ik in de kabel die naar een temperatuursensor op de cylinderkop loopt ook de afgebroken draad van de tweede sensor aan. Die heb ik hersteld met een stroomkabeltje uit mijn voorraad met dezelfde kleur mantel als de originele. Een leuk detail voor de puristen onder ons. De komende tijd zal ik niet heel veel meer gaan toevoegen aan de blog, het werk ligt even stil!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

error

Vind je het een leuke blog? Share, like of subscribe!