Patchwork

Mijn schoonvader kluste veel aan auto’s. Hij beschikt over een erg mooi lasapparaat. Op mijn vraag of hij wilde helpen met het lassen aan de Montecarlo antwoordde hij positief! Na een test van het apparaat bleek deze nog goed te werken. Fijn ook dat hij alle denkbare lasdiploma’s heeft, daar kan ik nog veel van leren.

We begonnen met het op maat maken van vulplaatjes. Een secuur werkje omdat het zo goed mogelijk moet passen. Het gat bij de voetenruimte trok ik eerst over op een papier door de omtrek te schetsen met een timmerpotlood. Je legt het papiertje over het gat en krast met het potlood voorzichtig dwars op de contouren van het gat. Er ontstaat een scherp lijntje waar de rand achter verstopt zit. Dan knip je het uit en trek je de omtrek uit op een stukje plaatstaal. Als je weet hoe het moet is het niet moeilijk. Hebben al die uitzendingen van Wheeler Dealers eindelijk eens zin! En mijn schoonvader leerde zo van mij ook nog wat. De strip in de dorpel heb ik uitgemeten en voorzien van een gat en drie gaatjes voor puntlasjes. Het was passen en meten maar het zag er uiteindelijk zo uit:

Lassen aan de Montecarlo

Vervolgens konden we het op een paar punten vastlassen en in de definitieve vorm kloppen met een hamer:

Lassen aan de Montecarlo

Vervolgens rondom aflassen en met een flex de lelijke lassen mooi maken. Het zit niet in het zicht dus het hoeft de schoonheidsprijs niet te winnen:

Lassen aan de Montecarlo

Tenslotte een laagje zink primer eroverheen zodat het ook roestvrij blijft:

Lassen aan de Montecarlo

Het gaatje bij de voeten is inmiddels ook gedicht en voorzien van primer. Met de bodyschutz afwerking eroverheen is het straks niet meer te zien dat er iets aan gelast is.

Tenslotte heb ik de beide koelwater buizen die onder de auto doorlopen in Coca Cola gezet. Ik wilde de binnenkant even ontroesten en kan me herinneren dat ik eens een verroeste fietsketting in een bakje met Cola legde waarna deze de volgende dag blinkend schoon en roestvrij tevoorschijn kwam. Ik hoop dat die buizen dat straks ook zijn. Voordat ik de auto weer rechtop zet monteer ik deze alvast, ze zijn nu makkelijk bereikbaar!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

error

Vind je het een leuke blog? Share, like of subscribe!