Leda

Nadat ik een prijsopgave had gevraagd bij Leda voor vier nieuwe veerpoten bleek deze ultieme upgrade voor mijn Montecarlo onbereikbaar. Ik checkte regelmatig mijn portemonnee, maar dat mocht niet baten. Na de Brexit bleken de Britten weliswaar te kunnen leveren zonder VAT maar dat deden ze nadat ze de prijzen ongeveer 20% omhoog hadden gedaan. Het werd steeds onbereikbaarder. Toch liet het me niet los.

Nadat ik al diverse keren vruchteloos op Ebay, zowel de volwassen als de Kleinanzeigen site, had gekeken plaatste ik een oproep op Facebook in een relevante Montecarlo groep. Tot mijn verrassing kreeg ik verschillende reacties. Eén iemand bood een set schokbrekers aan van een ander merk, terwijl ik uit België een reactie kreeg dat ik daar een setje Leda’s kon komen ophalen. Wat een fijn nieuws! De set zou nieuw zijn, ondanks dat hij al jaren in de opslag gelegen had, en bood mij zo de kans om ook met een wat beperkt budget toch de ultieme wegligging te kunnen verkrijgen. De eigenaar bood me ook een set verlagingsveren aan, die kreeg ik direct opgestuurd en het resultaat hiervan zag je al in een vorige post. Nu ik de originele veerpoten heb voorzien van een verlagingsset kan ik deze reserveren voor de tweede Montecarlo en zodoende nam ik graag de Leda’s over.

De lockdown noopte me tot geduld. Toen echter het bericht in de media kwam dat België uit de lockdown ging en de grens weer openstelde zonder daar allerlei beperkingen aan te verbinden, nam ik direct contact op met de verkoper. Gelukkig kwam het uit en gisteravond reed ik daarom naar het pittoreske Nazareth. Chris, de verkoper, ontving me hartelijk. We liepen direct door naar de klaarliggende schokdempers en die zagen er appetijtelijk uit. Daarom liepen we snel verder naar zijn eigen Montecarlo en Azzuro Metalizzato van de tweede serie; een hele mooie kleur. Het werd een prettige ontmoeting en goedgemutst namen we afscheid nadat de Leda’s ingeladen waren.

Lancia Beta Montecarlo Leda

Eenmaal thuis kon ik niet wachten ze uit te pakken en op de gevoelige plaat vast te leggen. Zoals je ziet zijn ze echt nog nooit gemonteerd geweest. Ze komen inclusief verstelbare bevestigingsbouten, waarmee het camber afgesteld kan worden, maar zonder veren. Vanuit Leda had ik heel erg prettig contact met Roger. Hij bracht destijds offerte uit en verwees me nu voor de goede veren naar een veren fabrikant in Engeland. Hier kon ik exact de specificaties bestellen die Roger me adviseerde bij een actieve rijstijl op de openbare weg. UPS gaf al sjoege, het pakketje wordt verstuurd dus kan ik binnenkort de dempers monteren en daarna de auto prefect laten uitlijnen in Dokkum. Wordt vervolgd!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

error

Vind je het een leuke blog? Share, like of subscribe!