Loods

Vanwege mijn door de jaren groeiende autohobby met dito onderdelenvoorraad, heb ik al een tijd een loods bij een boer. Mijn Thema 8.32 SW is daar gebouwd en ik kwam er eens aanrijden met een minivrachtwagen volgeladen met de inhoud van het magazijn van een failliete Lancia dealer uit Belgiƫ. Ik heb alle onderdelen netjes in kasten gestapeld, met doosje en al en kom af en toe wat leuks tegen als ik een doosje open. Ik houd niet zo van doosjes uitpakken getuige het feit dat deze doosjes al jarenlang, ongeopend in die kasten liggen. Geen idee wat ik heb. Het leuke is wel dat ik dan ineens erg hebberige onderdelen aantref die ik nooit nieuw zou kunnen kopen. Voor een kameraad vond ik eens een doosje met daarin de stuurkolomschakelaars van een Thema type 2 SW. Gewoon nieuw in de doos. We pakten op goed geluk een doosjes dat volgens mij de afmetingen had voor een dergelijk onderdeel en het zat er gewoon in. Dit weekend ging ik met hetzelfde idee naar de loods. Er staat namelijk ook een archiefkast met daarin verdeeld over drie grote laden, een enorme hoeveelheid pakkingen. Voor het opbouwen van de motor had ik wat pakkingen nodig. Ik ben er eens voor gaan zitten en greep eigenlijk binnen een paar minuten een carterpan pakking, klepdekselpakkingen, waterpomp pakkingen, uitlaatspruitstuk pakkingen, etc. Ik was compleet!

De aandrukrol van de distributie die op het blok zat was volledig vastgelopen. Geen beweging meer in te krijgen. In de voorraad trof ik een andere aan die ogenschijnlijk goed was. Ik besloot hem van de roestige plaat af te trekken waar hij op gemonteerd zat. Helaas bleek het lager toch niet zo goed, het viel uit elkaar. Nu had ik een probleem. Een nieuw lager is inmiddels zeldzaam en best prijzig. In de loods dacht ik wel een oplossing te weten. Ik keek naar de 2 liter blokken die ik heb liggen om daar een aandrukrol mechanisme af te halen. Dan kon ik meteen over naar een iets moderner systeem dat eenvoudiger werkt. Helaas bleek ik geen onderblok meer te hebben. Ik heb ze allemaal al verkocht, alleen restanten van de rest van de motoren lagen er nog. Gelukkig kon ik me herinneren dat ik ook een onderblok van een Fiat Argenta bewaard heb. Daarbij aangekomen bleek ook daar geen spanrol op te zitten en toen kwam het heldere moment: ik had van deze motor ooit een koekblik gevuld met alle boutjes en moertjes. Dat koekblik kon ik vrij snel vinden en daarin lag ook, in een plastic zakje, een compleet aandrukrol mechanisme. Deze bleek in goede staat en heb ik inmiddels gemonteerd.

Tijdens mijn zwerftocht door de onderdelen kreeg ik een zestal appjes binnen. Ik was toch wel benieuwd. Ik zag ineens mijn Montecarlo getooid in zijn onderkleed! De primer zit erop:

Lancia Montecarlo primer
Lancia Montecarlo primer

Op de foto’s ziet het er allemaal erg strak uit. Het spuitwerk is op schema, de ophaaldag aanstaande zaterdag blijft staan!

Vandaag heb ik verder nog mijn werkplek in de garage schoongemaakt en opgeruimd. De ruimte die ontstaan is gaf me de gelegenheid van de dagelijkse, degelijke Volvo de olie en winterwielen te wisselen. Toen dat klaar was resteerde een zee van ruimte met ergens in het midden de motor van de Montecarlo op de verrijdbare steun. Ik heb hem wat meer in elkaar gezet. De klepdeksels zitten er weer op en zijn opgefrist. De waterpomp is ook weer gemonteerd net als de aandrukrol van de distributie. Ik heb de oude riem er ook weer even tijdelijk opgezet, de nieuwe is ergens in transit, om het blok te kunnen verdraaien. Ik ga hem nu weer op de kop hangen en dan de oliekanalen van de krukas inspecteren. Ik verwacht geen rotzooi, het oliepeil was ten tijde van de opslag laag, dat was te zien aan de oliedrab die niet verder kwam dan de helft van de aanzuigbuis. Ik verwacht dat de krukas dus niet in die drab gestaan heeft. Voor het afmonteren heb ik overigens een ander carter uit de loods meegenomen dat wat minder roestig was. Dit heb ik ontroest, ontvet en helemaal schoongemaakt van binnen. Grappig was dat het carter verdeeld is in drie compartimenten met daartussen klepjes die kunnen scharnieren. Nog nooit gezien. Ik kan me voorstellen dat het nodig is als je door de bochten van bijvoorbeeld de wegen in de Elzas aan het rijden bent. Het carter heb ik ook opnieuw gespoten; mat zwart, net zoals de poelie van de krukas, de waterpomp en nog wat onderdelen. Straks met het afmonteren heb ik dus wat vers geverfde onderdelen. Ik besloot echter niet het hele blok te gaan verven. Eerst maar eens testen of hij het goed doet, ik denk dat hij er namelijk niet lang in zal zitten…

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

error

Vind je het een leuke blog? Share, like of subscribe!