Luci

En er was licht? Ja! Eindelijk.

Na het hoogtepunt van het starten en lopen van de motor is het verleidelijk in de relax modus te gaan. Die veroorloof ik me in de aanstaande vakantie. Nu moest ik door met de verlichting. De achterlichten deden het al en ik had ook al de koplampen aan gezien, de stadslichten bleven echter donker. Het rare was dat ik de achterlichten aan kon doen zonder de sleutel in contact te hebben. Het lichtknopje kent twee standen en in de eerste stand gebeurde dat. In de tweede stand ging alles weer uit. Rara hoe kan dat? Op het schema keek ik de bekabeling na en vond de zekering. Deze bleek bij het nameten prima te werken. Ik verlegde mijn aandacht naar de mistachterlichten. Ik had een kabeltje klaargelegd waarvan ik vermoedde dat dit voor de mistlampen zou kunnen zijn. Toen ik het aangesloten had, bleken de mistlampen echter aan te gaan op de eerste stand van de lichtknop. Niet de juiste stand dus. Langzamerhand werd me duidelijk dat ik een Amerikaanse kabelboom geplaatst heb met vier zijlichten. Ik moet dus wat ombouwen om de knipperlichten in het voorscherm aan te sturen, die stekkers ontbreken. De mistlampen aansluiten verschuift daarmee naar een ander moment.

Lancia Montecarlo Luci anteriore

Nu de zekering in orde bleek duurde het nog even voordat ik mijn denkfout doorhad. De koplampen doen het alleen als de sleutel in contact staat! En ja hoor, nadat ik dit bedacht had gedurende een oninteressant onderwerp op Nieuwsuur en ik naar beneden gespurt was, deden de koplampen het met deze oplossing! Op naar de stadslichten. Ik wurmde me onder de bumper en zag daar de meest voor de hand liggende oorzaak bungelen; twee niet aangesloten stekkers. Helaas was het niet zo eenvoudig als het aansluiten van deze twee stekkers, het bleken beide mannetjes te zijn, en dat matcht niet. Ik maakte een verbindend kabelboompje waar ik ook de knipperlichten in de schermen mee aansloot. Ter controle drukte ik weer op de lichtknop en voilà, de lampjes doen het. Terwijl ik bezig was, bleek ook mijn Montecarlo besmet met het SHIT virus (self heeling Italian technology). De nummerplaatverlichting ging spontaan branden. Eerst één lampje, daarna, uit het niets, ook de tweede.

Lancia Montecarlo Luci posteriore

Gesteund door deze successen besloot ik ook de remlichten te gaan laten werken. Onder de stuurkolom bungelen nog wat losse stekkertjes. Eentje is van de aansturing van de ruitenwissers en geeft een dikke +12V. Twee andere stekkercombinaties kwamen in aanmerking voor plaatsing op de remlichtschakelaar. Door de manier waarop de stekkers hingen, concludeerde ik dat slechts één setje echt de juiste moest zijn. Nadat ik deze aangesloten had, zorgde lichte beroering van het rempedaal voor brandende remlichten. Weer een vinkje.

Gisteren is ook het benzinefilter met drukregelaar aangekomen. Dit past precies op de bevestigingen in de motorruimte. Waarschijnlijk omdat het een Italiaans ontwerp is. Die kan ik gaan plaatsen. Als ik dan ook het gaspedaal aangesloten heb, kan ik de motor warm laten draaien en kijken of hij nog afgesteld moet worden. Misschien dat ik ook nog even de koppelingsleidingen vul met DOT4 zodat ik de auto even kan laten rijden!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

error

Vind je het een leuke blog? Share, like of subscribe!