Nadenken

Eerst nadenken, dan pas doen. Doorgaans pak ik zo mijn projecten aan. Voor de ombouw naar turbo dus ook. Eerder vertelde ik al dat er twee gedocumenteerde conversies bij mij bekend zijn. Ideaal want ik lees zo welke problemen ze tegengekomen zijn en welke oplossingen ze gekozen hebben. Niet alle documentatie is even duidelijk, soms zelfs summier, en de foto’s zijn van lage resolutie, toch heb ik al wat problemen gezien die bij deze projecten wat minder professioneel opgelost zijn. Tijd om er eens een paar te gaan overdenken.

In mijn opslag haalde ik alvast een deels gedemonteerde achterbalk die ik makkelijk kan bewerken, een aluminium steun van een Thema 16V waarin voorheen plek was voor de aandrijfas en andere hulporganen, alle motorsteunen van de Montecarlo die ik zo grijpen kon en heel veel andere dingen die er nu niet toe doen.

De steun was helemaal aangetast, het aluminium zat vol met poeder, die maakte ik eerst eens goed schoon. Van de motor demonteerde ik de distributiedeksel, de complete inlaat en nog wat slangetjes. Tot mijn genoegen keek ik in een heel fris uitziende inlaat van de motor! Ik propte wat doekjes in de inlaat gaten en vervolgde met het thermostaathuis op de cilinderkop. Uit ervaring weet ik dat de daaronder liggende rubberen afdichting vaak erg verhard is en beter vernieuwd kan worden. Dit bleek ook zo te zijn. Met de distributie open en bloot zag ik dat de motor gelukkig geen olieboot is. Er is wel wat vettigheid her en der en ik zal ook zeker alle keerringen gaan vervangen, maar het valt me mee! Ik controleerde of de motor netjes op tijd gezet kon worden en demonteerde vervolgens de koppeling. Het eerste probleem dat ik adresseerde was de turbo.

Lancia Montecarlo i.e. Turbo Garret

Wat je ziet op het plaatje is het blok min of meer in de positie waarin het gemonteerd gaat worden. De uitlaat van de turbo wijst schuin naar beneden. Volgens de informatie van mijn collega Bob de Bouwers weet ik dat deze straks precies in het subframe uitkomt. Geen wenselijke situatie want dat vraagt een boel aanpassingen. Nu ik toch de intercooler, die aan deze uitgang van het slakkenhuis gekoppeld wordt met een rubber slang, vrij kan gaan plaatsen bedacht ik een oplossing. De intercooler plaatste ik plat onder de auto voor het subframe waar nu de benzinetank zit. Deze gaat toch weg en laat dus ruimte over. Hij zit dan ongeveer naast de uitgang van deze turbo. Ik ontdekte dat het slakkenhuis uit twee delen bestaat en dat deze met zes boutjes en drie klemmen vast zit. Aan de turbo zit ook de bediening van de waste gate vast, deze werkt op vacuum en moet op dezelfde positie blijven. Echter, door het slakkenhuis precies een gat door te draaien blijft deze op zijn plek en spuugt de turbo de gecomprimeerde lucht ineens horizontaal uit, precies over het subframe heen!

Lancia Montecarlo i.e. Turbo Garret verdraaid

Ik moet nu wel een nieuwe pakking plaatsen tussen de twee schalen, dat komt echter goed! Volgende issue, de motorsteunen, een erg belangrijk onderdeel van de ombouw. Aan de achterkant van het blok zie ik geen problemen. Ik heb de steun die de Thema gebruikte gemonteerd en daarmee kan ik verder werken. Er kan een originele motorsteun van een Montecarlo aan gelast worden die vervolgens tegen het chassis geschroefd wordt. Op de oorspronkelijke plek van de huidige steun is de versnellingsbak anders van vorm, maar met een andere Thema bak voorhanden beschik ik over vier draadeinden rondom het differentieel waarop heel eenvoudig een steun gezet kan worden die ik zelf kan maken uit dikker staal die vervolgens op de originele steun op het chassis past. Daarmee heeft de achterkant twee steunen en dat is meer dan de Thema had. Aan de voorkant heeft de Thema een steun aan de bak. Uit de documentatie lees ik dat deze steun op de dwarsbalk past als je deze iets breder maakt. Ik maak de bevestiging van de steun liever wat langer, dan past het zonder problemen op het subframe. De vierde steun is de uitdaging. Daarvoor moet ik het blok gaan passen. Ik zette daarom de versnellingsbak er aan vast en monteerde alvast op proef de tussenas. Deze past perfect! Straks schuift daarop de Visco waar ik het eerder over had.

Lancia Montecarlo i.e. Turbo klaar voor testmontage

Oh ja, nu ik de foto zo weer zie, ik heb ook bedacht hoe ik straks ga schakelen. Ik laat de bediening origineel, dat werkt immers goed. Ik heb de stang echter omgedraaid, hij schakelt nu met de stang naar voren. deze stang loopt gelukkig net over de bediening van de koppeling heen, dat was nog even spannend, het gaat maar net. De bediening sluit ik straks op deze stang aan, daar heb ik al een oplossing voor bedacht, als die binnen is zal ik het met je delen. Vooralsnog is de volgende stap het demonteren van de motor, tank, schakelmechanisme en subframe waarna ik deze motor op een karretje eronder zal rijden, hierop geplaatst in de juiste hoek, waarna ik met aangesloten aandrijfassen de uiteindelijke positie zal bepalen en de motorsteunen zal bouwen. Het blok gaat er daarna weer uit om netjes schoon gemaakt te worden en heel groot onderhoud te krijgen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

error

Vind je het een leuke blog? Share, like of subscribe!