Omdat het kan

De dubbele mistachterlichten zien er heel dik uit zo in de achterbumper. Ik verwacht dat het nog veel dikker wordt als ze licht gaan geven. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan.

De Montecarlo komt standaard zonder mistachterlicht. Ik heb ooit al eens een mistlamp in een Fiat 132 ingebouwd. Nu ik wat ouder en wijzer ben geworden besloot ik het deze keer echt goed te doen. Uit mijn voorraad haalde ik een handremafdekplaat met daarin plek voor drie extra bedieningsknoppen. Drie? Ja, drie. Eentje voor de mistachterlichten en twee voor de elektrische ramen die ik ooit ga plaatsen. Ik moest dus wederom de middenconsole verwijderen en deze geschikt maken voor de nieuwe aansluitingen. Mijn vooruitziende blik had al een aanvoer stroomdraad klaargelegd in het dashboard; een pluskabel die aangaat als de lampen gaan branden. Het mistachterlicht moet het natuurlijk alleen maar doen als de normale verlichting aan is. Dit was daardoor een eenvoudige aansluiting. De vertrekkende plus bleek een hels karwei. Deze moest door het gehele interieur heen, achter het handschoenenkastjes langs, onder de dorpelbekleding door en dan met de dikke pluskabel van de accu mee door de carrosserie naar de motorruimte. Een flinke klus die weinig voldoening geeft. In de motorruimte wilde ik een extra relais plaatsen zodat het relais de mistachterlichten zou aanzetten. Daarvoor was een + aansluiting op de dynamo nodig met een 30A zekering naar de relais die op zijn beurt weer aan de massa moest en waarbij de vertrekkende + naar de mistlampen nog afgezekerd moest worden met een zekering. Pfff; een heel gedoe. Gelukkig had ik alle onderdelen al binnen handbereik. De Thema kabelboom bood weer een rijkelijke voorraad. Ik sloot alles netjes aan en drukte op de knop.

Lancia Montecarlo Mistachterlichten

Ze schijnen extra fel doordat ze via het relais bekrachtigd worden. Rechtstreeks van de accu dus. Zo wil ik de koplampen ook gaan veranderen. Dan komt er ook echt 12V bij die lampen aan.

Ik was nog niet tevreden. Ik dook het schema van de kabelboom in en focuste op de lichtjes in de klokkenwinkel. Tot mijn genoegen zat er een controlelampje voor de mistlampen “indien deze gemonteerd waren”. De stekker achterop toonde een maagdelijk lege plek waar de aansluiting van het lampje had moeten zitten. Gelukkig; wederom die kabelboom, ik vond een origineel passend stekkertje dat ik er zo bij kon plaatsen. Ik geleidde het door het interieur, overal achterlangs, naar het knopje en sloot hem daar aan. Als ik nu de mistlampen inschakel gaat er een symboolloos oranje lampje in het dashboard branden. Helemaal opgelost dus en naar volle tevredenheid!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

error

Vind je het een leuke blog? Share, like of subscribe!