Op eigen been

Terwijl we terug zeilden van een lang weekend Hoorn gingen de terrassen open. Mijn vriendin zei nog tijdens de terugtocht dat zeilen ervoor zorgt dat je nergens anders aan denkt, je bent alleen maar bezig in en met het nu. In ons geval een toch wel straffe oosten windkracht 5 en een kort klotsend Markermeer. De terrassen gingen open en ik heb er geen moment aan gedacht. Ja, toen ik de auto thuis parkeerde waren deze buitenruimtes groots ingericht en bleken de obers van mijn stamkroeg zichzelf gewogen te hebben om te bepalen hoeveel ze zouden afvallen van al dat lopen van en naar het terras. Voor het eerst gingen mijn gedachtes weer naar de Montecarlo; zouden de versoepelingen ook de RDW betreffen?

Na de motor inbouw ben ik nog bezig geweest met het installeren van het schakelmechanisme. De bussen had ik wel gemonteerd in de schakelstangen, nu moest ik deze nog aan elkaar verbinden. Best een lastige klus waarvoor ik een grote waterpomptang gebruikte. Natuurlijk schoot de onderste bus los, juist de bus waar ik eigenlijk niet meer bij kon en waar ik met geen mogelijkheid kracht op kon zetten. Na wat denkwerk besloot ik een wigje te maken dat ik onder de stang en op het subframe kon schuiven waarna ik de bus met een lijmtang van onder de auto heb gemonteerd. Na drie keer is scheepsrecht ging dat goed en zat het complete mechanisme gemonteerd. Nu kon ik kijken of het ook wilde schakelen. Er zit namelijk nog ruimte in de stang die afstelbaar is. Dat bleek nodig, de eerste en derde vlogen er makkelijk in, de twee en vier lukken niet. De stang moet iets korter worden. Ik ben in ieder geval blij met deze tussenstand!

Op een ander moment heb ik de binnenbekleding van het interieur grotendeels afgemaakt. Het ging om de bekleding van de stijlen en de randen van het dak. Hiervoor moest ik eerst weer de vanger van het targa dak demonteren anders kon ik de boel niet netjes kwijt. Enig nadenken gaf me ook reden om op zoek te gaan naar een klein rubber stripje dat onder die vanger zou moeten zitten om het waterdicht te maken. Wederom dook ik de dozen in. Ik vond uiteindelijk een stripje dat exact voldeed. Nu kon ik verder met het monteren van de bekleding. Complex was het monteren van de mechanismen die het dakje straks gaan ontgrendelen. Dat zit tegen het dak gemonteerd en moest nu eerst geïnstalleerd worden. Ook de zonnekleppen zitten er nu in en zelfs de afwerklijsten langs de binnenbekleding waarop straks de ruit geplakt wordt, zijn geplaatst.

De kofferruimte, de klus van vanavond, wachtte op een Stanley mes. Ik moest een deel van de bekleding wegsnijden om deze passend te maken rondom de rembekrachtiger. Ook het zoeken naar bevestigingsmateriaal voor de vanger van de kofferklep kostte weer veel tijd. Met genoegen kan ik echter een foto tonen van een kofferklep die op eigen been staat! De opbergruimte is vrijwel af:

Lancia Montecarlo Kofferklep

De binnenbekleding van de klep kon ik monteren met montage materiaal uit de voorraad Thema onderdelen. Toch handig zo’n hobby. Voor ik het vergeet, ook de sierstrip links achter heb ik gemonteerd laatst. Eigenlijk is de hele zijkant hierdoor af. En nog iets, de post bracht me een heel licht doosje met daarin een heel erg vers rubber voor de aandrijfas. Die ligt inmiddels ook klaar om gemonteerd te worden.

Lancia Montecarlo Aandrijfas

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

error

Vind je het een leuke blog? Share, like of subscribe!