De auto moest rollen. Het belangrijkste punt was de installatie van de achterremmen en de handrembediening. Ik had remblokjes besteld die ik vanochtend om acht uur kon afhalen bij de automaterialenzaak. De meeste zaken zijn gesloten voor particulieren. Deze zaak is open en er mag telkens één persoon naar binnen. Vandaar dat ik er vroeg was, dan zou ik zeker de enige zijn. Gelukkig zijn de remblokjes nog vrijelijk leverbaar. Ze zijn toegepast op meer modellen zoals de Fiat 132 en de X1/9. Eenmaal thuis aangekomen zaten de remblokjes, met wat kopervet op de randjes, snel op hun plek. Vanavond plaatste ik zonder moeite de remklauwen eromheen en zaten ook de achterremmen gemonteerd.
De handremkabel was geen moeilijke klus, wel een langdurige. Van de foto’s van anderen had ik al gezien dat de rechter handremkabel met twee bevestigingen vastzit, die loopt namelijk tussen de carterpan en het subframe door, en de andere zijde slechts één rubberen bevestigingslusje had. De kabel voerde ik door de klauw en de kabel leidde ik door de daarvoor bestemde gaten in het subframe. Vervolgens sloot ik de kabel aan op de handrem die als een soort draadeind uit de tunnel kwam. Het tweede lusje aan de rechterzijde kon ik op gevoel vastzetten in de onderkant van het subframe omdat ik wist dat het bevestigingsgaatje daar ergens moest zitten. Toch handig die foto’s van anderen, anders moest ik me in allerlei bochten wringen om het te kunnen zien. Tijdens deze montage zat ik namelijk in de motorruimte op de grond te werken. Toen de handrem goed zat, werd het tijd de wielen te monteren en de auto van zijn tijdelijke verrijdbare frame te ontdoen. De auto is inmiddels een stukje zwaarder geworden dus kan ik hem niet zomaar meer optillen. Het moest nu met de krik.
Met een krik aan de voor- en achterzijde was het eigenlijk een klusje van niks en stond de auto voor het eerst op eigen benen! Wat opvalt is dat hij nog wat hoog op de poten staat. Aan de voorzijde voelt de auto al vrij normaal. Ik kan hem gewoon in laten veren. Daar komt ook niet zoveel gewicht meer bij schat ik zo. Dat komt wel goed. Het stuur voelt ook licht aan, hij stuurt makkelijk. De achterzijde staat echter nog fier op zijn hoogste stand. Nu de motor nog niet gemonteerd is, snap ik dat hij daar gewicht mist, maar ik vind dit nog wel heel hoog op de poten, ik duw hem ook nauwelijks in als ik erop leun. Maar afwachten hoe hij reageert op het gewicht van de motor, versnellingsbak en toebehoren, maar als hij te stug is heb ik toch verkeerde veren gemonteerd en moet ik dat later herstellen. Voor nu maar even genieten van een echte auto.
Morgen heb ik een vrije dag genomen. Dan kan ik zonder druk of stress de auto afmonteren voor de spuiter. Ook wil ik de ramen afplakken met plastic omdat zaterdag regen voorspeld wordt. Daar kan de auto wel tegen, ik wil alleen niet dat het hele interieur nat wordt.