Power

De datum waarop de motor in de auto gaat nadert. De voorbereidingen zijn druk bezig. Vanavond koppelde ik motor en bak aan elkaar zodat de krachtbron kan functioneren. Het had wel iets meer om het lijf dan deze ene zin.

Na mijn laatste Zoommeeting spoedde ik door een heerlijk buiten naar de Hornbach. Daar verkopen ze stalen profielen. Ik zocht een kokerbalk van maximaal 40x40mm met een dikte van 2mm. Deze zou op voorraad liggen, maar dat betekent bij deze winkel dat hij ergens in het veel te volle magazijn moet liggen. Een logistiek probleem dus. Er was wel een balk van 40x20x2mm aanwezig en terwijl de helpende verkoper het magazijn indook, bedacht ik een oplossing om een stevige balk te maken waaraan ik mijn elektrische lier kan ophangen en ook kan verschuiven. Ik kon deze balk in twee stukken zagen en dan de beide delen op elkaar lassen tot een zeer stevig geheel. Blij met deze oplossing ging ik thuis aan de slag. Nog voor het eten wilde ik de lier opgehangen hebben. Het lassen gaat me steeds beter af en het resultaat was naar verwachting.

Lancia Montecarlo lier

Met deze constructie kan ik straks de lier netjes uitlijnen boven de motorruimte van de auto. De lier tilt dan motor en bak op en laat hem op exact de goede plek zakken in de motorruimte. Althans, dat is de theorie die we donderdag in de praktijk gaan brengen. Nu dit afgevinkt was verschoof mijn aandacht naar het huwelijk tussen motor en bak.

De eerste taak was het monteren van de steun voor de dynamo, gevolgd door de dynamo en zijn snaar en daarna de carterpan. Helaas paste geen van de nieuwe pakkingen echt goed: er zaten wat gaten verkeerd, waardoor ik besloot toch maar de oude te hergebruiken. Met een klein laagje siliconenpakking op de contactvlakken zou dit ook tot een oliedicht resultaat moeten leiden. Ik monteerde een nieuwe aftapplug waarna de gerestaureerde carterpan er weer mooi bij stond. Tijd om de motorsteun te monteren en een stangetje van de gasbediening recht te buigen. Tenslotte monteerde ik de bougies en bijbehorende bougiekabels. Nu was het tijd om mijn nieuw geplaatste lier te proberen! Ik tilde de motor iets op om deze van de bok af te kunnen halen waarop de motor lange tijd gestaan heeft om alles makkelijk te kunnen monteren. Het ging perfect! De lier kan het makkelijk aan. Dat weet ik omdat ik er ook al eens zonder problemen een Fiat 130 motorblok mee opgetild heb. Als je het hebt over zware motoren… Met een stuk karton op de grond kreeg de motor een nieuw plekje.

Ik vervolgde met de schoonmaak van het vliegwiel. Dat was flink aangeroest. Ook de drukgroep en de koppeling maakte ik vrij van roestigheid. Na wat gevloek en wat deuken in mijn vingers doordat het vliegwiel er toch weer afvalt als je bijna een boutje er in hebt zitten, zat alles weer op zijn plek. Voor het plaatsen van de koppeling heb ik een centreergereedschap zodat hij altijd perfect uitgelijnd is. Dat werkt wel zo makkelijk. Gelukkig vergat ik niet om de dunne stalen achterplaat te monteren die de versnellingsbak een beetje weersbestendig maakt. Anders moet je toch weer opnieuw beginnen. Voordat ik de bak erop kon schuiven, zocht ik de correcte bouten erbij en zag ik nog een boutje van de startmotor zitten dat muurvast besloten had geen afscheid te willen nemen van zijn plekje. Irritant, want die startmotor moet echt met de drie beoogde bouten vast. Ik besloot de bout met gepast geweld te verwijderen en, omdat de hevel van de bak, die ik ook niet gedemonteerd krijg, in de weg zat van deze bout, heb ik hem in stukjes verwijderd en de draad in de startmotorbehuizing verruimd zodat hier vanaf de andere zijde een bout doorheen gestoken kon worden. Toen was de bak eindelijk klaar voor het huwelijk en dat was zo gesloten.

Lancia Montecarlo Huwelijk bak en motor

Daarna monteerde ik de startmotor volgens plan; de oliedruksensor moet dan wel even gedemonteerd worden, anders past hij er niet langs. Hier liet de Montecarlo blijken toch een oude auto te zijn. Bij het demonteren brak de stroomdraad van deze sensor af. Deze moest ik er opnieuw op solderen. Op de foto zie je al dat de combinatie vrij in de lucht hangt. De lier kan het makkelijk hebben. De tijd was op. Ik zette de motor op een verrijdbaar karretje en ruimde de boel op. Nu resteren de laatste klusjes in de motorruimte, onder andere het plaatsen van het schakelmechanisme en de laatste twee stukjes remleiding. Wellicht moet ik ook nog even de kabelboom organiseren. Het huwelijk tussen motor en carrosserie is aanstaande!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

error

Vind je het een leuke blog? Share, like of subscribe!