Nee, ik ben geen fan van Ravensburger. De laatste keer dat ik een puzzel opgelost heb is alweer een hele tijd geleden, ik weet het niet eens precies maar het zal er eentje zijn geweest van Dribbel die ik met een van mijn kinderen oploste. Toch ben ik aan het puzzelen geweest en heb ik er best wel plezier in gehad.
De eerste puzzel die ik oploste was de benzine voorziening. Met een paar meter nieuwe benzineslang ben ik gaan bedenken hoe deze aangesloten zou moeten worden op de tank, een filter, de pomp en de carburateur. Via de Montecarlo Facebook groep kreeg ik bericht dat het originele filter, dat bij mij wolken roeststof uitbraakt, niet meer leverbaar is. Jammer, want dit filter is slim, er zit een drukregelaar in verwerkt. Het advies luidde om in de aanzuigslang naar de pomp een filter te plaatsen en na de pomp een universeel filter van King met daarin een drukregelaar van drie bar. Zo voorkom je dat er rotzooi in je pomp of carburateur komt en dat de carburateur gaat lekken. Het King filter moet ik nog bestellen, maar het filtertje in de aanzuigleiding heb ik gewoon in de automaterialenzaak gekocht. Tijd om de opgefriste pomp te gaan monteren. Met de motor in de auto betekent dit dat ik van onderaf moet gaan werken. Op zich is daar ruimte zat, maar voorheen ging ik gewoon in de motorruimte zitten en kon ik heel makkelijk overal bij. De pomp zat vrij snel op zijn plek waarna ik alle slangen aangesloten heb. Puzzel opgelost!
Omdat we het hele weekend op De Marsbelte zaten voor een familie-weekend, een camping waarvoor ik samen met mijn moeder de website heb gemaakt: ik de techniek, zij de teksten, is er weinig gebeurd. Vanavond had ik weer tijd voor een nieuwe puzzel. Aangezien ik net een nieuwe accu aangeschaft heb voor de auto, een hele mooie accu met een koudstartstroom van 600A, nodig om de startmotor vanaf zo’n afstand van voldoende stroom te voorzien, is het tijd om alle stekkertjes op de goede plek te gaan klikken. Mijn werkplek zag er daarom zo uit:
Met het schema op een plaatje op de laptop en de uitgeprinte werkplaatspagina’s binnen handbereik ben ik systematisch de draadboom gaan aansluiten. Deze puzzel is nog niet klaar. Complex is dat ik een kabelboom uit een Amerikaanse uitvoering met uitlaatgas behandeling heb; daaraan zitten meer stekkers dan ik nodig heb. Gelukkig kon ik wel een heleboel direct plaatsen. De sensoren op de benzinetank, de benzinepomp, de bobine etc. Toch heb ik nog veel stekkertjes over die ik met zoekwerk op het schema en met de kleurcodetabel in mijn hand hoop te kunnen plaatsen. Het zou wel fijn zijn als de boel niet gaat knetteren als ik de accu aansluit…
Oh ja! Ik heb ook alvast tien liter RON 102 in de tank gedaan. Het moment van starten komt dichterbij.