Relais

Nu ik toch bezig was met de knipperlichten, het zou ook wel fijn zijn om te beschikken over werkende alarmlichten. Tijd om uit te zoeken waarom deze het niet wilden doen met een druk op de knop.

Met mijn multimeter in de aanslag en het schema op schoot ben ik gaan zoeken naar de aansluitingen van de alarmlichten. De knop op de middenconsole verbindt maar 1 draadje naar een relais dat ervoor zorgt dat alle lampjes tegelijkertijd gaan knipperen. Dit systeem staat los van het knipperen van de richtingaanwijzer. Het was een opvallend roze gekleurd draadje, ik kon hem vrij eenvoudig terugvinden in combinatie met de andere stroomdraden die in de buurt moesten liggen. Er hing een bosje stekkers onder de zekeringenkast. Nadere inspectie toonde aan dat hierop het alarmlichtrelais aangesloten moet worden.

Appeltje eitje dus? Nee, dat dan ook weer niet. Flink zoekwerk leverde geen relais op. Niet in de auto en niet in mijn voorraad. Facebook gaf antwoord in de Lancia Montecarlo Restoration Guide. Een medeliefhebber stuurde me een foto van het relais. Daar hield de hulp niet op. Omdat ik op een dood spoor kwam ben ik gaan zoeken naar de mogelijke oorzaak waarom de ruitenwissers het niet deden. Nu ik toch het schema nog bij de hand had kon ik die kabelboom ook nalopen. Ook hierbij bleek een relais te ontbreken. Ik had keurig een stekker op de zekeringkast liggen, zijn contravriend was niet te bekennen en bleek het interval relais te zijn. Ook hiervan kreeg ik een foto via Facebook.

Omdat mijn onderdelenvoorraad inmiddels verhuisd is naar de loods, was het tijd hierheen te gaan. Ik kon direct nog een benzinetank voor een Lancia Thema aan een mede liefhebber over doen, die van hem lekt. En er zijn natuurlijk altijd klussen te doen in de loods. Ik opende gelijk een doos met daarin een aantal kabelbomen. In de eerste trof ik beide relais aan op de zekeringenkast! Fijn! Dat ging makkelijk.

Lancia Montecarlo Relais

Ik begon met het monteren van het alarmlichtenrelais. Via de foto’s en het schema ontdekte ik dat de kleurcoderingen afwijken. De massa komt van verschillende bronnen. Tijd dus om hem zo logisch mogelijk aan te sluiten en te hopen dat het goed gaat. Na het aansluiten drukte ik op de knop en ging direct het signaal lampje in het dashboard rood branden. Dat geeft de burger moed. Helaas bleef het daarbij. de lampen gingen niet aan. Voorzichtig tikte ik op de behuizing van het relais, misschien had hij een zetje nodig. Het mocht niet baten. Hij deed het niet. Verwoed ging ik op internet op zoek naar een passende vervanger. Dat is niet makkelijk. Na een uurtje zoeken gaf ik het op en besloot ik dan maar de behuizing van het relais eraf te halen om hem te inspecteren. Dat ging best makkelijk. Hij zit met gebogen lipjes om de plastic plaat vast en deze verbinding kon ik opheffen door de lipjes iets naar buiten te buigen. Het relais zag er van binnen supernetjes uit. Geen roest of narigheid. Er zit een condensator in de zich oplaadt en dan het relais bekrachtigd waarna deze even zo blijft om de knipperlichten van stroom te voorzien. Als hij leeg gestroomd is verbreekt hij het relais en gaan de lichten weer uit. Ik sloot hem direct aan op de accu. Ik wilde de stroomkring wel eens op 13 volt zetten. Ik sloot hem aan, en weer gebeurde er niks. Ik wachtte even en dacht na over het volgende strijdplan; zou ik hem naar de elektronica zaak brengen om hem daar na te laten kijken? Terwijl ik aan het mijmeren was begon het relais opeens te werken, huh? Aarzelend en onregelmatig klikte het relais totdat het een mooi ritme vond. Ik schroefde hem snel weer in elkaar en plaatste hem in de auto. Ik drukte op de knop en … weer niks. Ik besloot dan maar de massa uit de kabelboom te vervangen door een rechtstreekse massa. Ik sloot hem opnieuw aan, drukte op de knop en… de alarmlichten gingen knipperen. Zoals de grote Hannibal al zei; I love it when a plan comes together!

In deze winnende modus ben ik ook direct mijn oplossing van de 8V op de dynamo en het afsluitrelais in de carburateur gaan aanpakken. Ik zocht en vond een andere 12V + die werkeloos in de motorruimte lag en wel gewoon reageerde op de sleutel die in contact gezet werd en sloot deze aan op het afsluitertje van de carburateur. Een snelle test leerde me dat nu de dynamo en dit klepje allebei 12V krijgen. Dit betekende helaas nog niet dat de dynamo oplaadt. Dat moet ik nog uitzoeken.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

error

Vind je het een leuke blog? Share, like of subscribe!