Remkracht

De remkracht van de auto moet verdeeld worden als de wielen hun grip dreigen te verliezen. Vooral de achterwielen zijn listig. Als deze in een slip raken bij hard remmen kun je de auto verliezen en sta je in het beste geval 180 graden gedraaid op de weg. Dat wil ik graag voorkomen. Ook bij een middag sturen door de Elzas moet de Montecarlo in het spoor blijven als je flink remt. Dat is de reden van de montage van remkrachtverdelers bij de achterwielen.

De remleiding splitst achterin naar de beide achterremmen. Als ik de route volg die de oorspronkelijke remleidingen volgden dan waren er geen overduidelijke geschikte plekken om de remkrachtverdelers te monteren. Ze moeten verticaal zitten en het enige verticale staal dat ik tegenkwam was dat van de belangrijkste kokerbalk. Daar wil en kan ik geen gat in boren. Onmogelijk om dan in een afgesloten koker een boutje te monteren. Ik ben er eens rustig voor gaan zitten. Op de grond in de motorruimte. Zo kon ik met een looplamp de hele route van de leidingen nog eens nagaan. Uiteindelijk vond ik de oplossing en heb ik beide units gemonteerd:

Lancia Montecarlo Remkrachtverdeler

Zoals je ziet vlakbij de bevestiging van de remslang. Daar hoeft straks maar een kort stukje remleiding tussen. Aan de andere zijde deed ik hetzelfde. Ik ben er erg tevreden over.

Daarnaast heb ik ook de kachelunitgedemonteerd. De kachelkraan zag er nogal aangetast uit. Ik heb de hele radiator in de oxaalzuur gezet, morgen maar eens inspecteren.

Morgen kan ik de poedercoat bellen. Ik hoop dat hij de spullen klaar heeft. Het lijkt me zo mooi om de auto op zijn wielen te zien! Tot dat moment kon ik nog even de beugels van de stabilisatorstang opknappen. Van

Lancia Montecarlo beugels stabi

tot

Lancia Montecarlo beugels stabi

Tenslotte heb ik nog een remleiding gemaakt voor linksachter. Om deze op te meten heb ik een dun ijzerdraadje gebruikt dat dient om in de tuin planten op te binden. Hiermee legde ik de route vanaf het verdeelblokje naar de remkrachtverdeler. Opvallend hoeveel langer deze leiding is dan je denkt. Dat komt natuurlijk omdat hij helemaal de hoek door moet en met bochtjes door beugels geleid wordt. Ik heb de leiding ook voorzien van de bevestigingen, dan kan ik hem er morgen in zetten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

error

Vind je het een leuke blog? Share, like of subscribe!