Remmen!

Het aspect dat me de meeste hoofdbrekens kost is het remsysteem van de Montecarlo. Dit staat niet bekend als hoogstaand. Zeker niet het systeem dat in mijn eerste serie gebruikt werd. De productie heeft immers een tijd stilgelegen om remproblemen op te lossen. Het toverstafje leverde een unieke oplossing; de rembekrachtiger werd gewoonweg uit het systeem gehaald. Het risico was namelijk dat de voorremmen nogal snel blokkeerden. Er was een wezenlijke ontwerpfout gemaakt.

Het remsysteem is nodeloos ingewikkeld ontworpen. De hoofdremcylinder zit in de pedaalconstructie verwerkt. Dat is op zich een mooie oplossing. De remleidingen lopen vanaf daar naar het schutbord. Daar zit een koppelstuk voor twee remleidingen die vertrekken vanaf de hoofdremcylinder. Beiden lopen naar achter. Eentje wordt daar gesplitst voor beide achterremmen, de andere loopt naar een daar gemonteerde bekrachtiger. Die zit vanwege het benodigde vacuum vlak naast de motor. De bekrachtigde leiding loopt vervolgens weer naar voren en splitst dan in twee gedeelten voor de voorremmen. De problemen zijn dan haast te voorspellen. Alleen de voorremmen zijn bekrachtigd. Door het geringe gewicht aan de voorkant blokkeren die vrij snel. De achterremmen hebben geen remkrachtbegrenzer. Hierdoor loop je de kans dat deze bij fors remmen ook blokkeren en dan de auto in een slip brengen. Bij de import in Japan werden de auto’s zelfs direct aangepast. De rembekrachtiger werd omgezet naar de achterwielen in plaats van de voorwielen…

De oplossing is dat ik het gehele remsysteem ga herzien. De hoofdremcylinder bij het pedaal vervalt. Het pedaal bedient alleen nog een trekstang die door het schutbord heen gaat en daar de rembekrachtiger van een Fiat 132 bereikt. Daar zit een hevel constructie op die de trekkracht van het pedaal omzet in een duwkracht in de bekrachtiger en dus in de hoofdremcylinder die daarop gemonteerd zit. Uit de hoofdremcylinder vertrekken twee leidingen voor de voorremmen en een leiding voor de achterremmen. Achter splits ik die leidingen op in tweeën en dan plaats ik bij elk wiel een remkrachtverdeler van Bosch. Deze mechanische remkrachtverdeler voorkomt het blokkeren van de wielen als de grip verdwijnt. Zo is het hele remsysteem bekrachtigd en naar mijn idee ook in evenwicht. Bij mijn Fiat 132 heeft het nog nooit gefaald.

Fiat 500 hoofdremcylinder

De rembekrachtiger heb ik binnen. Deze kon ik kopen van een oude bekende uit het Fiat wereldje. De remkrachtverdelers kwam ik op het spoor doordat dezelfde Fiat man mij een rembekrachtiger van een Fiat Cinquecento liet zien (zie foto) waarbij twee van deze remkrachtverdelers op de hoofdremcylinder zitten. Beide achterremmen worden hiermee beveiligd. Deze heb ik nu besteld en worden gewoon nieuw geleverd. De remleidingen heb ik klaarliggen. Ik ga ze zelf maken uit CuNiFer. Daarover in latere edities meer!

Bosch 0 204 131 720 remkrachtverdeler

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

error

Vind je het een leuke blog? Share, like of subscribe!