S.H.I.T.

Soms is klussen aan een Italiaanse oldtimer verrassend. Omdat oldtimers erg vaak te weinig gereden worden, zijn elektrische aansluitingen niet altijd betrouwbaar. Naarmate je dan weer wat rijdt in de auto gaan vanzelf systemen weer werken of floepen lampjes spontaan aan. Ik vertelde het al eerder, ook de Montecarlo leidt aan S.H.I.T.; self heeling Italian technology.

Lancia Montecarlo GIF - Find & Share on GIPHY

Ik voorzag een hele klus om er achter te komen waarom de knipperlichten het niet deden. Omdat ik nu met enige regelmaat de sleutel in het contact zet om de werking van lichtjes te testen, loop ik dan ook wat knoppen na om te zien of er een reactie komt. Op de handel van het knipperlicht volgde nimmer een reactie. Tot gisteren. Een klein klikje volgde toen ik de handel in het werk zette. Dat klonk als een relais dat wat wilde gaan doen! Ik kon me herinneren dat ik de knipperlicht automaat in de kabelboom geklikt had voordat ik deze monteerde. Ik veronderstelde dat hij stuk was. Dit bleek niet zo te zijn. Een paar keer heen en weer met de handel zorgde ervoor dat de knipperlichten aarzelend begonnen te knipperen. Langzamerhand werd het tempo normaal en deden ze het, beide richtingen op, ineens erg goed! Tijd om de Carello’s op het voorscherm ook aan het werk te zetten. Ik legde de nog missende massakabeltjes aan en borgde deze met een boutje in de carrosserie. Nu ik daar toch op de grond lag heb ik meteen de loshangende kabels met kabelbindertjes vastgezet. Vervolgens de test; ook de beide Carello’s startten hun knipperende leven in cadans met de andere knipperlichten. Fijn! Vinkje gezet.

De klokkenwinkel gaf wat zuinig licht. Geen enkel controlelampje deed het. Tijd om de unit te demonteren en alle lampjes na te lopen. Dat is een intensief klusje. Elk lampje zit in een fittingkje en moet je losdraaien uit de printplaat. Vervolgens test je met een Ohm-meter of er 0 weerstand is, dan is het lampje werkend, anders moet je hem vernieuwen. Helaas had ik geen nieuwe lampjes meer op voorraad, maar wel genoeg gebruikte uit een Thema. Ik wisselde het lampje en mat dan opnieuw de weerstand. Dat moest soms meerdere keren omdat die lampjes vaak kapot bleken. Met alle lampjes vernieuwd schoof ik de unit weer op zijn plek en kreeg ik waarachtig een best wel aardig nachtbeeld.

Lancia Montecarlo Klokkenwinlel verlicht

Ik ontdekte gelijk dat de dynamo geen laadstroom levert. Daar gaat nog iets niet goed. Het lijkt erop dat de start + onvoldoende stroom levert. Raar. Ik mat 8V. Geen idee hoe dat nu kan. Iets om over na te gaan denken.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

error

Vind je het een leuke blog? Share, like of subscribe!