Schakelstang bussen

Alle horrorverhalen ten spijt, de installatie van de kunststof bussen in het schakelstangmechanisme verliep zonder problemen. Ik kan straks snaarstrak schakelen!

Er gaan veel verhalen op internet rond over de problemen die mensen ondervinden bij het persen van de bussen in de schakelstangen. Deze heb ik allemaal gelezen en gaven me niet de motivatie deze klus snel op te pakken. Wel zorgde het ervoor dat mijn voorbereiding voorbeeldig was. Dat begon al met het kopen van deze bussen. Ze zijn er in rood en zwart. Je moet de zwarte hebben; die zijn van een moderne kunststof gemaakt, vast iets urethaan-achtigs en blijven langer goed functioneren. Omdat vaak niet verder gekeken wordt dan de neus lang is, staan er op verschillende verkoopsites aanbiedingen specifiek voor de Montecarlo. Dan kan het zomaar gebeuren dat je 6 euro per bus betaalt. Dat maakt 36 euro aangezien er 6 van deze bussen, of eigenlijk busjes want ze zijn maar 1 cm in doorsnede, in de auto moeten om het mechanisme optimaal te laten werken. Op de bekendste Montecarlo webshop kosten ze al iets minder; € 27,- per set van 6. Ik trof deze bussen aan bij een webshop in Nederland voor 0,97 per stuk. Kijk, dat is nou leuk! Het blijken dezelfde bussen te zijn als in de Fiat Bravo gemonteerd zitten. Die auto foerageert in een heel andere prijsklasse. Waar ik wel de portemonnee voor trok was de bus die in de achterbrug gemonteerd zit. Dat is specifiek Montecarlo en deze bus heeft een belangrijke rol. Ik bestelde hem bij “The Montecarlo Hospital” en ik kreeg hem vandaag in de brievenbus. Je ziet hem op de foto op zijn felrode plek. Bovenin de foto zie je één van de zwarte bussen gemonteerd zitten, de tweede zie je onderin beeld en zorgt ervoor dat de verticale stang zo’n 90 graden kan draaien om zijn as. Precies de beweging in de pook van de eerste naar de tweede versnelling.

Lancia Montecarlo schakelmechanisme achterbrug

De werkwijze voor het monteren van de bussen in de schakelstangen is als volgt. Het ronde gat waar de bus in moet maak je schoon. Je smeert er een likje vet op en verhuist de stang naar de bankschroef. In de bankschroef zet je eerst een dop 17 neer, daartegenaan duw je het gat van de stang en vervolgens plaats je de bus, die je een minuut in kokend water gehouden hebt om hem wat flexibeler te maken, op de stang. Door de bankschroef nu heel gelijkmatig en rustig dicht te draaien, zinkt de bus langzamerhand op zijn plek. Door de dop 17 kan de bus ook door de stang heen gedrukt worden. Een enkele bus gaf wat weerstand doordat een stukje van de rand niet in de stang wilde. Dat loste ik op door deze te forceren met een stompe schroevendraaier. Van de 6 bussen maakten er twee op deze manier amok. Niet onoverkomelijk. De schakelstangen lagen er daarna fris en gereviseerd bij!

Lancia Montecarlo shcakelstangen

Als de motor in de auto zit kan ik deze stangen eenvoudig monteren met een grote waterpomptang. Met deze onverwacht meevallende klus resteert morgenochtend het monteren van de laatste remleidingen voordat de motor er in kan!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

error

Vind je het een leuke blog? Share, like of subscribe!