Steun

Ik heb respect voor plaatwerkers gekregen. Bij Van Rossum in Zwolle kocht ik een stuk plaatstaal van 3 mm dik. Even dik als de steun van de rembekrachtiger uit de Fiat 132. Het zal stevig moeten zijn dus daar geen concessies. In mijn hoofd had ik de steun al bijna getekend. Vandaag was het tijd om hem te gaan maken.

De steun moet niet alleen stevig zijn; de rembekrachtiger moet er stevig op vastgezet kunnen worden, maar ook plek geven aan de hevel die de rem bedient. Met karton tekende ik het profiel van het schutbord af zodat ik dat in staal na kon maken. Ik begon met een plaatje dat naast de leiding van de koppeling de basis voor de steun zou worden. Vanuit het getekende profiel maakte ik twee platen die ik op de basis laste. Dat lassen deed ik pas nadat ik de hevel in het staal had geplaatst zodat deze altijd goed zou zitten. Het is wat lastig voor te stellen en ik heb gedurende het proces geen foto’s gemaakt maar uiteindelijk zat de steun erin, kon ik de rem en dus de hevel bedienen en bleef de bekrachtiger ook onder de bagageklep. Het past maar net:

Lancia Montecarlo steun rembekrachtiger

Ik hergebruikte de bevestigingen uit de steun van de 132. Voor de rest heb ik het helemaal zelf in elkaar gezet en ook om elkaar gelast. Nu hangt hij te drogen van de primer:

Lancia Montecarlo steun rembekrachtiger

Het laswerk is nog niet van professionele kwaliteit, maar het voldoet. De steun zit erg stevig in elkaar. Het grote gat dat je ziet is om de borgpin van de aansturing van de hevel naar de rembekrachtiger er in te kunnen krijgen, daar kun je anders niet meer bij. Morgen even aflakken in zwart en de rembekrachtiger oppoetsen en dan kan ik de remleidingen gaan leggen. Al met al heb ik er toch een uur of 5 werk in zitten, en dan is dit nog maar een steun!

In bestelling zijn RVS gevlochten remleidingen voor de Montecarlo, die komen een dezer dagen ook met de post binnen. Daarmee kan ik het remsysteem echt monteren. Morgen ook maar eens bellen met de poedercoat, die spullen wil ik wel graag terug inmiddels.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

error

Vind je het een leuke blog? Share, like of subscribe!