Het weekend ging op aan een dagje Amsterdam, de boot en een beetje auto. Zaterdag zag ik voor het eerst weer de IHWC (ItalyHereWe.Com) vrienden en maakten we de eerste plannen voor het uitlaten van onze bolides. Dat zal dan ook de vuurdoop van de Montecarlo worden. Een gedenkwaardige vuurdoop in de Elzas, de plek waar deze auto ontstaan is in mijn hoofd. Een passende plek! Ik ben heel erg benieuwd of de auto me het rijdersgevoel gaat geven dat ik ervan verwacht. Aan de techniek mag het in ieder geval niet liggen, die moet goed zijn. Als we op het scherpst van de snede de routes rijden die vriend Jos heeft uitgestippeld, moet je kunnen vertrouwen op een feilloos functionerende en veilige auto. Met dat in het achterhoofd begon ik aan mijn klussen.
In den beginne, toen ik de koelwaterbuizen onder de auto monteerde, vroeg ik me af waar het kleinere gaatje in de bevestigingsrubbers voor diende. Dat bleek uiteindelijk de kabel van de snelheidsmeter te zijn. Deze kon ik niet meer op de officiële manier monteren, daarom liet ik hem door de tunnel van de versnellingspook naar achteren lopen. Ik vond hem aan de korte kant. Toen ik de kabel op de bak wilde monteren bleek dit niet te passen. Waarschijnlijk heb ik een verkeerde kabel gemonteerd. Ik moest de kabel helemaal opnieuw leggen. Nu kwam het me wel goed uit dat hij niet onder de auto door zat zodat ik hem nu vrij eenvoudig opnieuw kon leggen. Van achter de klokkenwinkel loopt hij achter de verwarming langs, door de tunnel en dan over de bak naar de bevestiging. Nu had ik ineens een heel stuk kabel teveel: logisch want hij zit nu ook niet buitenom gemonteerd.
Tijd om me te concentreren op het uitlaatspruitstuk. Ik miste een draadeind in de cilinderkop. Deze was er blijkbaar uitgedraaid. Dat gebeurt wel eens als de moer erg verroest is en niet los wil van het draadeind. Listig, dit draadeind is ook de afdichting van een oliekanaal, het moet dus echt het officiële draadeindje zijn. Ik gooide de bak met bouten op een handdoek en zocht naar de betreffende bevestigingsbout. Het duurde niet lang of ik had hem gevonden! Met een roestige moer erop die alleen wilde wijken nadat ik hem met de luchtsleutel had mishandeld. Ik draaide hem in de kop met wat loctite om hem oliedicht te monteren en plaatste daarna een nieuwe pakking en het spaghetti uitlaatspruitstuk dat ik bij de onderdelen aantrof.
Tussendoor heb ik ook nog een strip gemaakt waarop ik de drie relais in de motorruimte kan plaatsen. Uit mijn Thema voorraad kwam een mooi stukje strip waar de voeten van de relais op kunnen klikken. Ik heb dit ontroest, gespoten en gemonteerd naast de bobine. Van de bobine heb ik de kabel die naar de rotor loopt gemonteerd en met de plaatsing van de relais is al een groot deel van de kabelboom netjes opgeruimd. Nu dat op zijn plek zit, kan ik rustig met het schema op de laptop alle stekkertjes gaan aansluiten. Ik zal daar deze week wel uitkomen.