Een rembekrachtiger werkt op vacuüm ofwel onderdruk. Normaal gesproken wordt er een onderdrukslang gelegd tussen het inlaatspruitstuk en de rembekrachtiger. In de Montecarlo ligt de rembekrachtiger voorin en de motor achterin waardoor de afstand te groot is voor een betrouwbaar vacuüm. Er moest een andere oplossing komen.
Al tijden ben ik op internet aan het zoeken naar een compleet systeem dat ik kan aansluiten op de rembekrachtiger. In Amerika zijn elektronische onderdrukpompen redelijk normaal. De luie Amerikaanse V8 motoren leveren dermate weinig vacuüm dat een rembekrachtiger vaker geen dan wel een normale onderdruk heeft. Het gevolg is dan dat je rembekrachtiger snel uitvalt. Dit merk je doordat het pedaal hard wordt en het tot vier keer zoveel moeite kost om te remmen. Er zijn daar kant en klare setjes te koop. Een pomp met een sensor, relais, kabelboom etc.; een compleet pakket. Kies je voor een echt merk dan betaal je al snel 250 dollar en dan moet je nog import en BTW betalen. Dat moest anders kunnen.
Op YouTube kijk ik af en toe naar van die mannen die voor drie knaken een auto kopen en dan deze gaan repareren onder het motto “Ik kocht de goedkoopste humdehum op internet, laten we eens kijken wat er allemaal aan mankeert”. In een recente aflevering van WatchJRGo haalde hij de billigste Volvo C30 op. Interessant aan deze Volvo was dat de elektrische rembekrachtiger niet werkte. Met interesse bekeek ik deze aflevering. Volvo blijkt een systeem te hebben dat ik zoek! Nu moest ik het nog vinden. Met internet vond ik in een handomdraai welk systeem het was. Met het onderdeelnummer kon ik ook tweedehands systemen vinden, maar dan betrof het alleen de pomp. Ik moet ook een vacuüm schakelaar, een relais en vacuümslangen hebben. Al neuzend op YouTube vond ik een instructievideo over hoe je een dergelijk systeem moet installeren; wederom een systeem van Volvo. Voor de geïnteresseerden:
Ik trok de stoute schoenen aan en belde met Volvo sloperij https://www.elferink.nl/ en zij gaven aan wel een aantal auto’s te hebben met een dergelijk systeem. Tijd om een bezoekje aan Enter te brengen. De baliemedewerker was wel benieuwd met wat voor onderdelen ik zou terugkeren, ik mocht mijn gang gaan. De eerste auto waar ik de motorklep van opendeed was een Volvo V70 uit 2013. Glimmend staarde een elektrische vacuümpomp me aan. Zou het dan zo makkelijk zijn? Ik demonteerde de pomp met steun, de gehele vacuümslang met sensor en zoveel mogelijk van de kabelboom. Binnen een kwartier stond ik weer bij de balie en vroeg de medewerker naar mijn plannen. Hij vond het mooi dat ik zo een auto opbouwde en de remmen verbeterde met een rembekrachtiger. We kletsten wat over auto’s en hij testte de pomp. Die deed het prima! Ik begreep natuurlijk wel dat hij dan wel een stukje duurder werd… Voor 50 euro ex BTW mocht de hele mikmak mee! Een super bedrijf met hoogwaardige onderdelen. Aangezien mijn dagelijkse auto een Volvo is, kom ik hier graag weer terug!
Vanavond heb ik de ruwe installatie van de pomp gedaan. Vanuit het filmpje wist ik al hoe het ongeveer in elkaar gezet moest worden. Ik kan het relais van de opklapbare koplampen van de Scorpion gebruiken, die heeft bij mij geen functie en ligt te wachten in de kofferruimte. Een mooi plekje om de pomp in weg te werken. De eerste test verliep helaas niet zo fraai. Alhoewel de pomp het perfect deed, hield hij maar heel kort vacuüm. Hij bleef maar aanslaan. erg onrustig en niet gewenst. Ik kwam er achter dat er vacuüm verdween van achteruit de bekrachtiger. De drukstift sloot niet luchtdicht af. Ik ontdekte uiteindelijk dat het kwam omdat hij iets scheef gemonteerd zat in de behuizing. Om dat te kunnen herstellen moest ik alles rondom de rembekrachtiger uit elkaar halen en de onderdelen opnieuw positioneren. Ik ruimde gaten wat uit en kon zo de rembekrachtiger op een verbeterde positie inbouwen. Nadat alles weer in elkaar zat was het tijd voor test twee. Ik sloot de pomp weer aan en startte hem. Het vacuüm werd nu snel bereikt en hij hield het vast! Opgelost dus.
De foto toont de bijna de eindoplossing. De stroom is al aangelegd vanaf de accu, het relais is aangesloten op de sensor en de pomp en de slangen zitten aan de rembekrachtiger vast. Ik moet alles nog netjes wegwerken en ook nog wat extra werk verzetten. Er bleek namelijk geen contact + draad aanwezig, die moet ik nog leggen en ik moet hetzelfde vacuum ook nog het interieur in geleiden omdat het daar zal zorgen voor de bediening van de kleppen van de verwarming en ik heb daar een metertje geplaatst zodat ik kan zien of er altijd voldoende vacuüm beschikbaar is om te remmen. Ik kan me voorstellen, al hoop ik het niet, dat hij het niet helemaal kan bijbenen als ik door de bergen boender. We zullen het gaan zien!