Wissers

De motor van de ruitenwissers deed het na de installatie van het interval relais nog steeds niet. De motor maakte wel een geluid, maar daarbij hield het op. Vanavond was het tijd om het rigoureus aan te pakken.

Even een waarschuwing vooraf, ik heb geen foto’s kunnen maken, het bleek een vies en precies werkje waardoor ik geen handschoenen aan kon doen en met mijn vieze handen wilde ik niet mijn telefoon aanraken. Daarom alleen het relaas. Met het schema op het scherm schreef ik uit welke kleurencombinaties de stroomdraden naar de ruitenwisser motor hadden. In de parafan ligt namelijk een stekkerverbinding met aan beide zijden verschillende kleurencombinaties. Opvallend. Ik maakte een foto van de bewuste stekker en motor zoals die op het schema getekend is en ging daarmee naar de auto. Op de foto zie je de bestaande, verkeerd ingerichte stekkers en het bewuste deel van het schema.

Lancia Montecarlo Ruitenwisserstekkers

Ik zag al snel dat het niet helemaal klopte. Net zoals met de aansluitingen van de middenconsole. Ik moest alle draadjes opnieuw rangschikken. Toen ik dat gedaan had heb ik de auto weer in het contact gezet en de ruitenwissers geprobeerd. Weer alleen een geluid uit het motortje en verder niks, nada. Verwarrend was ook dat de bediening van de sproeier ook niet reageerde op trekken aan de handel. Ik bedacht het volgende plan. De motor rechtstreeks op massa aansluiten. Dat was snel geregeld, alleen ook niet de oplossing. Ik verlegde even mijn aandacht naar de sproeier.

Deze moet het natuurlijk ook doen voor de APK. Er zal wel een heel klein straaltje water uitkomen, maar dat is voldoende. Ik zette de multimeter op 20 volt en sloot hem aan op het stekkertje van de sproeiermotor. Tot mijn verrassing gaf die gewoon circa 10 volt wanneer ik aan de handel trok. Een goed begin. Ik sloot de stekker opnieuw aan op de motor en jawel, hij begon hortend te lopen en, na een tijdje, kreeg hij er weer zin in en liep hij normaal. Terug naar de wissers.

Ik demonteerde de gehele motor en nam die mee naar de werkbank. Ik schroefde alles open en zag al snel aanwijzingen dat hij het inderdaad wel eens niet zou kunnen doen. Onder het deksel veel vuil en roest stof. Er kwam een stukje metaal mee naar buiten. De aandrijving is van het type worm en rol. De rol is van polyurethaan en daardoor stil. Ook kan dat niet roesten. Een goede schoonmaakbeurt gaf het onderdeel zijn oude glans terug. Met directe stroom op de terminals van de motor kwam er een klik. De beweging begon te komen toen ik met een kunststof hamer op de motor sloeg. Beetje bij beetje ontwaakte ook deze motor en begon uiteindelijk mooi te lopen! Ik determineerde al snel het stukje staal dat uit de behuizing kwam. Het was het breekcontact voor de motor. Dit breekcontact geeft de noodzakelijke informatie aan het relais dat de wissers in ruststand staan. Noodzakelijk om de ruitenwissers niet midden op de ruit te laten stoppen. Dit moet ik nog herstellen. Er moet een veerkrachtig staal lipje geplaatst worden dat de functie van het vergane stukje staal gaat overnemen. Voor nu heb ik de motor weer in elkaar gezet en getest op de auto; hij werkte naar behoren! Ook zonder correcte ruststand op de ruit is dit APK punt ook opgelost!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

error

Vind je het een leuke blog? Share, like of subscribe!