Yes!

Het leek me erg dichtbij, het moment om de auto eens te gaan starten. Ik wilde dat uitstellen totdat een goede vriend erbij zou kunnen zijn, maar ik raakte in een flow vanavond…

Het schema van de kabelboom staat nu elk vrij moment aan op de laptop. Ik kijk er regelmatig naar en loop dan ineens naar beneden om wederom een stekkertje op zijn plek te duwen. Vanavond begon dat met de massa van de binnenverlichting. Ik traceerde hem via de kleurcode en trof hem aan op de plek waar ooit een speaker zal komen. Met deze stekker aan massa gingen de beide lampjes branden. Leuk is dat! Ook de tweede koplamp heb ik voorzien van een pit en die brandt nu ook. Ik verlegde mijn aandacht weer naar de motorruimte. Er bungelde nog een paars/zwart draadje aan een relais. Het bleek het relais voor de brandstofpomp te zijn. Het draadje was de massa. Niet geheel onbelangrijk. Ik checkte het afsluit-magneet-klepje op de carburateur door deze even aan 12V te hangen. Voorzichtig begon hij zijn werk weer te doen. Ik tikte hem een aantal keer aan de + en de klik werd steeds massiever. Ik sloot hem aan op de + die van de dynamo afkomt als deze bekrachtigd wordt. Nu moest ik een uitgesteld klusje doen.

Tot mijn verrassing ging er 8,5 liter olie in waar 6,3 liter de norm is. Erg veel te veel dus. Ik constateerde een mogelijke oorzaak. De buis van de peilstuk stond te hoog. Omdat ik nog de V-snaar over de dynamo moest leggen na de vervanging van de waterpomp, kon ik mooi alles demonteren om deze buis beter te positioneren. Dat wilde maar niet lukken helaas. Van alles geprobeerd, de Jeremy Clarkson oplossing bood soelaas; een hamer. Ik tikte het buisje zo 4 cm naar beneden waardoor het oliepeil erg hoog bleek. Ik tapte er een paar liter uit en peilde tot ik iets boven maximum stond. De olie moet toch nog rond en verdwijnt dan in de spelonken van het blok. Met de V-snaar weer op spanning heb ik de benzinepomp op een accu aangesloten om benzine circulatie op gang te brengen. Proestend kwam de benzine door de carburateur en hoorde ik het de tank in stromen. Ik sloot alles weer aan en nam plaats achter het stuur. Sleutel in contact, draaien, de startmotor kwam in beweging, de motor plofte een beetje, dat is in ieder geval een teken dat er benzine en ontsteking is, en ik bedacht dat ik het met jou wilde delen. Dus:

Ik ben er erg blij mee! Een heel groot vinkje gezet. Nog een beetje afstellen en de benzinedrukregelaar monteren die nu ergens op het Kanaal onderweg is naar Zwolle. Maar ook het gaspedaal aansluiten en ….

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

error

Vind je het een leuke blog? Share, like of subscribe!