Deze winter begin ik met de definitieve motorwissel. De turbomotor ligt klaar en het meeste werk zal zitten in het werkend maken van het schakelmechanisme; ik stap over van stangen naar kabels. Dat schakelt veel preciezer en is niet zo gevoelig voor slijtage. Al die extra pk’s moeten ook netjes afgeremd worden; dat maakt daarom een integraal onderdeel van het project uit. Naast de keuze voor de remklauwen en remschijven, waarover ik later zal gaan schrijven als ik meer foto materiaal heb, is de handrem een grote uitdaging.
De handrem werkt nu als mechanische handrem op de achterklauwen. Een mooi werkend geheel. De handrem brengt een stang in beweging die door de tunnel tussen de stoelen loopt richting de motorruimte. Daar zit de handremkabel op aangesloten die naar beide achterremmen loopt. Het probleem van de upgrade van de remmen is dat er grotere klauwen geplaatst worden die doorgaans niet voorzien zijn van een handremfunctie. Hierop zijn wel uitzonderingen, de firma Wilwood levert grote remklauwen met een soort geïntegreerde handrem aansluiting. Een heel eenvoudige opzet die, getuige de ervaringen die ik hoorde, niet afdoende werkt. Die klauwen zijn bovendien heel erg prijzig.
Ik had me er daarom bij neergelegd dat ik losse handremcilindertjes zou moeten gaan plaatsen. Deze worden ook geleverd door deze firma Wilwood en zien er degelijk en bruikbaar uit. Het nadeel is echter dat ik hiervoor een steun moet maken en dat is vrij complex. Tijd om verder te zoeken en te vragen. Ik weet dat er meerdere MC liefhebbers meekijken, want als dit probleem opgelost wrdt, zijn upgrades van de remmen ineens veel makkelijker.
Door de aandacht die ik kreeg van Autoweek, heb ik ook veel nieuwe contacten opgedaan. Allerlei liefhebbers die iets hebben met de MC waardoor ik veel kennis kan opdoen. Via Wim kwam ik op het spoor van de wereld die hydraulische handrem heet. Een in de racerij vaak toegepaste oplossing voor driftende rijders die met behulp van hun handrem perfecte drifts door bochten maken. Dat kan niet met een ondermaats systeem met kabels, die zijn na intensief gebruik dermate uitgerekt dat ze vervangen moeten worden. Bovendien zijn traditionele handremmen niet gemaakt voor dergelijk intensief gebruik. Hiervoor voldoen hydraulische achterremmen echter perfect. Een cilinder is aangesloten op een overmaatse handrem hendel die aparte handremzuigers op de achterremmen bedient.
Wat moet je daarmee? Zul je je afvragen, nou, meer dan je denkt. Wederom de firma Wilwood levert cilinders voor deze toepassing die inline geplaatst kunnen worden. Inline betekent dat deze in de remleiding naar achteren geplaatst kunnen worden en dat ze in ruststand de remvloeistof ongehinderd laten passeren. Als je echter de handrem aantrekt wordt diezelfde flow gestopt en kun je handmattig de handrem met de remvloeistof aantrekken. Je gebruikt dus geen aparte achterremmen, het past op de bestaande remklauwen! Opgelost dus? Nee, helaas. Al deze cilinders werken door ze in te duwen. Zoals ik in de inleiding schreef trekt de hendel in de MC aan de handrem. Omdat ik de originele hendel wil houden, en geen drift stang in de auto wil, moet ik op zoek naar een oplossing waarmee ik de origienele hendel aan kan sluiten op dit hydraulische systeem. Dit is tevens belangrijk voor de APK. De handrem moet gefixeerd kunnen worden, daarom ratelt de handrem als je hem aantrekt en blijft hij in de aangetrokken stand staan. Dat principe moet ik dus behouden.
Ik wist niet dat er zoveel plaatjes van hydraulische handremmen bestaan op internet. Om gek van te worden Nergens vond ik echter een configuratie die ik zou kunnen toepassen in de MC. Totdat, tja, internet brengt je overal, ik op een forum van een Nissan terechtkwam. Hier werd mijn probleem opgelost met een toepassing van GKTech. Een installatie die onzichtbaar gelaatst kan worden en die de trekkracht omzet in een duwbeweging naar de Wilwood cilinder.
Een Amerikaans bedrijf met een dealer in de UK. Een hele tijd speuren op internet leverde me geen enkel vergelijkbaar resultaat op. Ik moest door de zure appel heenbijten en dit accessoire aanschaffen in Engeland bij VIP Motorsport en daarbij de kosten van 145 pond maar voor lief nemen. Ik koos bewust voor een plug-and-play oplossing die zeker gaat werken en me zo de minste tijd kost. Het is speciaal voor de Wilwood cilinder gemaakt en beidt daarmee gelijk een complete oplossing. Deze installatie kan ik aan het einde van de tunnel plaatsen of nog een stukje verder, op de dwarsbalk/subframe. Een avondje internetten leverde dus een lege beurs maar ook een hele mooie oplossing op waarmee de laatste hobbel voor de upgrade van de remmen genomen is!