Het plan

De Montecarlo is ontworpen voor de Lampredi 3.2 liter V6 uit de Fiat 130. Met enkele aanpassingen is deze terechtgekomen in twee prototypes van de Fiat X1/20. De oliecrisis gooide destijds roet in het eten van dit plan. Fiat gunde het ontwerp aan Lancia en de auto ging onderdeel uitmaken van de Beta-reeks. Eén van de weinige onderdelen die de Montecarlo deelt met de Beta is de motor; de vermaarde twee liter Lampredi met dubbele, bovenliggende nokkenassen. Geen verkeerde motor. Met zijn 120 pk weet hij de auto flink de sporen te geven.

Er zijn meerdere conversies bekend van Montecarlo’s die omgebouwd zijn naar V6. Van de eenvoudigere 12V varianten tot zelfs een 3.2 liter GTA versie. Erg begeerlijk, alleen al vanwege het geluid en de mooie aanblik van deze V6. Ook voor mij is deze conversie een optie. Ik heb nog een heel mooi en compleet V6 12V blok liggen uit een Lancia Thema V6 en twee V6 blokken uit een Kappa en een Alfa 166. Beiden in 24V uitvoering. Keuze genoeg… Toch is deze conversie niet de keuze geworden. Ik begin relatief simpel met een upgrade van het Lampredi blok tot een turbo versie die standaard 150pk levert maar met een boost controller eenvoudig extra te kietelen is. Ik heb gelezen dat deze motoren zonder aanpassingen door kunnen gaan tot circa 230pk. Meer dan genoeg en ook ruim meer dan uit de V6 komt. De auto houdt bovendien dezelfde cilinder inhoud en ook een gelijk aantal zuigers. Een conversie die daarom niet naar de RDW hoeft voor een goedkeuring.

Toch is het inbouwen van de Thema motor niet eenvoudig. Ik vertelde al dat de motor in de Thema gekanteld gemonteerd is. Dit betekent dat deze in de Montecarlo ook naar voren zal kantelen om in dezelfde positie gemonteerd te kunnen worden. Er is daar ruimte genoeg, er moest immers ook een cilinderbank van een V6 in kunnen. Toch begrenst de carrosserie de mogelijkheden van de montage. Je wil immers nog bij de bovenkant van de motor kunnen komen zonder telkens de motor te moeten demonteren. Dit leidt tot een aantal ingrijpende aanpassingen:

  • De dwarsbalk waaraan nu de wielophanging zit en waarop de motor steunt, zit in de weg. Deze moet aangepast worden zodat de turbo ruimte krijgt.
  • De oliefilterbehuizing past niet meer op de motor, die moet, net als in de 8.32 het geval is, extern aangesloten worden met hoge druk leidingen op het blok.
  • De motorsteunen passen niet meer en moeten aangepast worden.
  • De complete elektronica moet aangepast worden naar injectie.
  • De versnellingsbak uit de Thema moet omgezet worden naar bediening vanaf de andere zijde.
  • Er is geen plaats meer voor de benzinetank, deze verhuist naar de bagageruimte.
  • De luchtstroming naar de intercooler en de oliekoeler dienen gemaakt te worden.
  • De koelwatervoorziening wordt deels verplaatst.
  • De uitlaat wordt aangepast, deze komt vanaf de andere kant van het blok.

En dan heb ik waarschijnlijk nog niet alle details genoemd. Een hele klus die echter veel voldoening zal geven! De versnellingsbak was de eerste keuze die ik maakte.

Via het Lancia Thema forum kwam ik op een gestrand project terecht. Het project “Crema” van Webturbo. Hij wilde een Fiat Croma ombouwen naar een Thema neus en met een Kappa 24V motor erin. Ik besloot al zijn ruimte etende blokken op te gaan halen. Hij gaf al aan dat hij meer had dan alleen deze blokken. Tussen de onderdelen dook ook een Thema versnellingsbak op uit een derde serie Turbo (201pk). Hierbij zat ook de Visco koppeling! Een begeerlijk accessoire dat ik eerder ervoer in mijn Thema V6. Elke bocht kon je daarmee vol door accelereren omdat de aandrijflijn continu grip hield. De Visco verdeelt de krachten als een wiel dreigt te gaan slippen. Deze Visco komt in de Montecarlo. Een unieke aanpassing die ik nog niet eerder gezien heb. Mijn kennis over het onderblok van Lampredi gaat zover dat ik vrijwel zeker weet dat de onderblokken van zowel de 8V als de 16V varianten in de basis gelijk zijn. Vanavond was het daarom tijd deze gedachte te testen. Ik monteerde de bak op het turbo blok:

Lancia Montecarlo i.e. Turbo bak

Het past perfect! Ik zei net toch al dat ik waarschijnlijk enkele details van het project over het hoofd zie? Wel, ik kreeg de eerste meteen te pakken. De oplettende kijker ziet het al aan de positie van de koppelingshevel op de bak. De Thema heeft een trekkoppeling terwijl de turbo 8V een duwlager heeft. Ik hoop dat ik met het bestellen van een koppelingsset van een Thema Turbo 16V deze horde snel genomen heb. Het kan ook geen kwaad de koppeling van de Thema motor te verversen en iets sterker te maken. Het volgende puntje is dat de bediening van de Thema bak nu naar de achterkant van de Montecarlo wijst. Doordat de dwarsbalk gaat veranderen verdwijnt ook de montageplek van het stangenstelsel dat nu de bak in de auto bedient. Dit had ik al eerder voorzien en na heel veel zoekwerk op het interweb koos ik voor een rigoureuze oplossing: het schakelmechanisme uit een Toyota MR2. Dit mechanisme werkt met kabels en heeft een groot voordeel, de pook zit op een lage montageplaat waardoor deze past in de weinige ruimte die er in de Montecarlo zit. Ik moet natuurlijk wel de bakbediening gaan ombouwen naar kabelbediening, dat wordt nog een leuk project! Voor de rest is er alleen maar goed nieuws ten aanzien van de bak. De bestaande aandrijfas linksachter past zonder problemen op deze bak. De tussenstang met Visco die eindigt rechtsachter past weer naadloos op dezelfde kleine as als linksachter zit. Die heb ik nog op voorraad. Ook de snelheidsmeter die nu een elektronische sensor heeft past gewoon op deze bak als ik deze sensor uitbouw.

De kabelbomen heb ik netjes opgeruimd in een doosje voor een later moment, de ruimte ga ik gebruiken om zo langzamerhand de motor op te frissen. Eerst een grondige inspectie en dan een erg grote onderhoudsbeurt zoals ik ook met de motor van de Montecarlo deed. Oh ja, voor als je het je afvraagt; de bestaande twee liter uit de Montecarlo gaat er in zijn geheel uit, samen met de benzinetank, pomp, filter, schakelstangen en pook. Dit leg ik aan de kant voor de restauratie van de andere MC! Dan zit daar straks de originele motor in waarvan ik weet dat hij het heel erg goed doet. Zo, dit was de inleiding, de komende tijd zal ik je stap voor stap meenemen met de conversie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

error

Vind je het een leuke blog? Share, like of subscribe!