Met frisse moed ging ik aan de slag met het verplaatsen van de krik. Eerst verving ik de grote vrachtwagenkrik voor een huis-tuin-en-keuken-krik die ik op een flinke verhoging zette. Met een dwarsbalk op de grote krik kon ik de auto flink omhoog krijgen waarna er genoeg ruimte was om het oude motorblok er onderuit te schuiven.
Ik schoof het geheel opzij voor later gebruik en zette een krukje in de nu lege motorruimte en startte met het demonteren van de benzinetank, de brandstofpomp en nog wat klein spul. De motorruimte is ineens weer leeg! Tijd om hem te gaan vullen. Ik reed het Turboblok op een gelijksoortig karretje naar de auto en positioneerde hem ongeveer waar ik hem hebben wilde.
Ik ontdekte al vrij snel dat het laten zakken van de auto nu niet makkelijk ging. De motorsteunen zaten nog aan de bak en op het blok en die zaten in de weg van de draagarmen. Ook bleek ik de krik weer om te moeten zetten naar achteren omdat de auto niet laag genoeg kon komen. Al met al was ik er druk mee om de boel zo uitgelijnd te krijgen dat het soepel ging. Ik moest ook oppassen dat ik geen beschadigingen zou toebrengen aan de auto. Uiteindelijk had ik het blok min of meer goed geplaatst en heb ik met wat maten van de positie van het oude blok gecontroleerd of ik het een beetje goed had gedaan. Het bleek niet alleen op het oog te kloppen, de maten kwamen vrijwel overeen. Ik begon daarom met het aansluiten van de aandrijfassen om het blok definitief te plaatsen en startte met het pas maken van het subframe. Dit monteerde ik eerst op proef en het bleek iets last te hebben van de uitlaat. Ik tekende deze af op de balk en maakte er met de flex een gapend gat in. Nu paste de dwarsbalk wel goed en kon ik deze af gaan bouwen door de boel weer netjes in elkaar te lassen. Inspectie van de ruimte voor de aansluitingen van de oliekoeler liet me zien dat deze wellicht nog zou kunnen passen! Dat zou een heel mooie bonus zijn. Ik heb een nieuwe oliepomp besteld, daarmee borg ik dat de motor straks een gezonde oliedruk heeft, zeker als ik het geheel later moet verplaatsen naar ergens naast de motor. Dan kan de druk maar beter op peil zijn.
En daar ligt ie dan. Het is wat moeilijk te zien op deze foto maar het blok helt voorover en de olievuldop zit onder de carrosserie. Dat is geen probleem, ik zet de klepdeksels om zodat het vulgat aan deze kant komt. Ook de oliepeilstok verdwijn achter het blok, deze kan ik echter vrij eenvoudig verlengen met een buis naar de voorzijde van het blok. Volgend belangrijke hoofdstuk wordt het fabriceren van de nieuwe motorsteunen op basis van de oude steunen. Ik kon tijdens het klussen goed bedenken hoe ik dat aan ga pakken. Afhankelijk van of de oliekoeler-aansluiting nog past zal ik voor die kant een adequate oplossing moeten verzinnen. Het project vordert echter gestaag.