Kleine update

Nee, de motor zit na dit weekend nog niet in de auto. Het valt toch tegen om alles proper te maken. Ter illustratie een foto van de carterpan. Al die boutjes zijn ontvet, ontroest en opgepoetst. Ik tel er al 18 in dit plaatje. Daar ben je wel even zoet mee. De carterpan zelf zit weer netjes in de lak. Je ziet wel de sporen van de roest, echter de Fertan heeft zijn werk goed gedaan.

Lancia Beta Montecarlo carterpan

Ik koos voor de oorspronkelijke pakking van kurk. Deze is erg vegevingsgezind voor onregelmatigheden in het oppervlak. Om elk risico van lekken uit te sluiten smeerde ik de contactvlakken in met een vloeibare pakking van Loctite. De boutjes zelf draaide ik niet te vast, alles waar “te” voor staat is niet goed immers. Wanneer je de boutjes te strak draait gaat de flexibiliteit in het kurk verloren en ontstaan er juist lekkages. Na het nemen van de foto plaatste ik de carterplug.

Ook bouwde ik rustig verder aan het blok. Hij staat inmiddels op tijd en de balansasriem en de distributieriem zijn weer gemonteerd.

Lancia Beta Montecarlo motorblok

De laatste stand van zaken is dat ook de turbo alweer gemonteerd zit net als de carterventilatie en ook de inlaatcombinatie van het koelwater. Natuurlijk met een verse thermostaat. Ik stopte toen ik toe was aan de steun achter het oliefilter. Deze unit heb ik weer fris gemaakt en hij ligt klaar om gemonteerd te worden. Op die steun moet ik nog wel de dynamo vastzetten. Dat doe ik met het blok aan het spit omdat ik er dan beter bij kan. Er moet dan nog gelast worden aan de steun, dus dat lukt niet zo goed als hij al in de auto zit. Deze week moet hij helemaal afgebouwd met bak en al klaarliggen!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

error

Vind je het een leuke blog? Share, like of subscribe!