Langzamerhand werk ik toe naar het volledig in elkaar zetten van de motor. Veel onderdelen verdienen een opknapbeurt. Ontvetten is het minste dat ik kan doen om het uiterlijk vertoon weer op peil te brengen. In andere gevallen is er iets meer werk nodig; ontroesten, behandelen, gronden en aflakken.
Het ontvetten is een dankbare klus. Dit doe ik met de aluminium delen van de motor. Ze hoeven er niet als nieuw uit te zien, ik zie ze echter het liefst schoon onder de motorkap. Mocht er dan in de toekomst een lekkage optreden dan kan ik die eenvoudig traceren. De kleppendeksels liet ik weken in een sopje waarna ik ze met Dasty en een schuurspons te lijf ging. In de wasbak begon het logo er al weer mooi uit te zien.
Het zelf spuiten van de stalen motorkappen is ook een dankbare klus. Met mijn tijdelijke waslijn hingen de onderdelen al snel fris te bungelen.
En met de verse matzwarte afwerking ziet het er niet alleen keurig uit, de delen zijn daarmee ook klaar voor montage aan de motor.
Een van de twee nokkenashuizen heb ik inmiddels ook al heel erg toonbaar, de andere was wat vettiger, die lekte rondom de keerring achter de poelie, waardoor ik hem een nachtje heb laten staan met remmenreiniger erop gespoten. De tip die ik hier kan geven, als je geen ontvetterbak hebt zoals ik, is dat je met een spuitbus remmenreiniger op het schoon te maken onderdeel spuit terwijl je er met een goede kwast flink overheen schrobt. Zelfs de meest vastgekoekte vettigheid verdwijnt als sneeuw voor de zon en zelfs de wit roestige aluminium delen worden weer erg fris. Even nabewerken met een oude handdoek en het onderdeel ziet er mooi uit met een aantrekkelijk patina.
De verdelerkap zit gemonteerd op de reeds schoongemaakte nokkenas. Deze vertoont sporen van lekkage aan de onderkant. Tijdens de schoonmaak ontdekte ik dat er een rubberen O-ring als afdichting in zat die zo hard geworden was dat hij eraf knapte toen ik hem probeerde te verwijderen. Laatst kocht ik een mooie set O-ringen in een doos bij de Lidl. Deze kwam direct goed van pas, de geschikte ring zat in de doos waardoor de verdelerkap nu lekvrij door het leven zal gaan. Voordat ik de nokkenashuizen weer monteer zal ik de afstelplaatjes van de kleppen inventariseren. Dat is handig voor eventueel toekomstige afstellingen van de klepspeling. Dan weet ik welke dikte er bij welke klep gebruikt wordt, dat scheelt een boel gedoe.