Koppeling

De motor had nu lang genoeg aan het spit gezeten. Tijd om de takel weer in stelling te brengen, het verrijdbare karretje klaar te zetten met daarop een handdoek zodat de vers geverfde carterpan niet direct beschadigd raakt, en te starten met het laten neerdalen van het blok. Gelukkig ging dat zonder problemen en na wat heen en weer geschuif stond het blok netjes gepositioneerd op de kar.

Nu de bevestigingen aan de achterzijde verwijderd waren kon ik mijn aandacht vestigen op de keerring van de krukas. Deze zag er nog verbazend goed uit maar verving ik toch. Ik boorde er een klein gaatje in met een drie milimeter dik boortje, voorzag het gaatje van een parker schroef, waarna ik de keerring er zo uit kon trekken. De nieuwe monteerde ik, ingevet met motorolie, met een stuk dikke buis en een hamertje. Het was een klusje van niks. Tijd om het vliegwiel te monteren. Ik verwijderde de aanwezige roest. Deze was gelukkig erg oppervlakkig. Daarna maakte ik de zes bouten schoon en monteerde het vliegwiel. Even later realiseerde ik me dat ik de achterplaat niet gemonteerd had, waardoor ik even weer terug bij af was. Met het vliegwiel op zijn plek paste ik de nieuwe koppeling. Ik ging ervan uit dat deze gewoon zou passen. Ik kocht namelijk de koppeling van een turbo 16V en die is anders uitgevoerd dan die van de 8V variant. Doordat de 16V grotere krachten moet verwerken is deze koppeling als trek-koppeling uitgevoerd. Dit bleek gelukkig gewoon te passen! Helaas paste mijn centreersetje niet op deze koppeling. Het asje was te kort. Ik besloot het daarom op het oog te doen. Ik draaide de drukgroep een klein beetje vast en duwde de koppeling met een schroevendraaier op zijn gecentreerde plekje. Met de momentsleutel zette ik de drie kilogram op de inbusboutjes waarna de drukgroep gemonteerd was.

Lancia Beta Montecarlo drukgroep

Tijd om de versnellingsbak er wat frisser uit te laten zien. De keerringen van de aandrijfassen hadden gelekt en de sporen van vettigheid waren over de hele bak verspreid. Met een borstel op de boormachine ging ik de bak te lijf en zo poetste ik de oppervlakkige vettigheid weg. De al te vettige delen bewerkte ik eerst met wasbenzine en een kwast waarna de boormachine hier ook zijn werk kon doen. Ik heb nog nieuwe keerringen op voorraad, die zal ik dus gaan plaatsen. En ik moet niet vergeten de olie te peilen en wellicht bij te vullen. Het huwelijk tussen motor en bak kan waarschijnlijk morgen plaatsvinden!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

error

Vind je het een leuke blog? Share, like of subscribe!