Ondanks dat ik hier geen updates over de auto heb geplaatst is er toch best wel wat gebeurd in het project van de rode Montecarlo. Omdat de meeste projecten door elkaar heen lopen zal ik deze beschrijven als er een eindresultaat is. Dat maakt deze site een beter naslagwerk voor de lezers met interesse in het opknappen van hun eigen Montecarlo. Vandaag start ik echter met een nieuwe rode draad; de ombouw van de Montecarlo naar een i.e. Turbo!
Ik schreef er al eerder over, via een Lancia-vriend kreeg ik te horen dat mijn oude en destijds supermooie Thema i.e. turbo was opgedoken en dat hij hem gekocht had. Helaas was de auto onherkenbaar veranderd doordat deze meegedaan had aan een barrel rit. Deze auto onwaardig, maar het is niet anders. Niet iedereen ziet de waarde van een Lancia Thema.
Omdat de auto nog steeds heel erg fijn reed en de motor, ondanks dat de distributieriem heel ver over datum was, nog immer de auto vol enthousiasme voorruit sleurde, besloot ik de motor over te nemen. De voorwaarde die ik had was dat ik dan ook alles kon demonteren dat te maken zou kunnen hebben met deze motor. Ik doelde op de kabelbomen en alle randapparatuur. Ik nam natuurlijk veel te veel kabelboom mee, maar ik weet uit ervaring dat een van de valkuilen een verbinding is tussen de injectiecomputer en de benzinepomp. Dat bewuste stekkertje had ik bij de eerste start van mijn 8.32 SW niet aangesloten omdat de stekkers niet bij elkaar leken te horen. De pomp bleef toen stil en de auto wilde natuurlijk niet lopen. Ik wilde zeker stellen dat ik de hele kabelboom meenam die zich achter het dashboard als een ingewikkelde spaghetti puzzel door alle hoeken en gaten kronkelt. Met het blok en alle bijbehorende apparaten met twee dozen met kabelbomen reed ik naar de loods en legde de motor opzij voor later. Dat later is dus nu!
De afgelopen zondag was een dag die grijs opging in alle grijsheid die zich al maandenlang over ons uitstort. Ik had de keuze om of te gaan stofzuigen of te gaan klussen. Mijn garage voelde wat fris aan en ik besloot de plannen om te gooien en de motor uit de loods te gaan ophalen. Geen sinecure om dat in je eentje te willen doen. Mijn oude Volvo kan het echter hebben, een motorblok achterin. Met een motortakel hief ik het blok op de goede hoogte waarna ik het op een stuk karton naar voren schoof in de bagageruimte. Ook nam ik het spit voor de motor weer mee naar huis, dat werkt veel makkelijker. De rest van de auto vulde ik met alle randapparatuur en de dozen met kabels. Een leuke klus om dat eens uit te gaan zoeken.
In totaal had ik drie kabelbomen meegenomen:
- De L-jectronic kabelboom
- De Microplex onstekingskabelboom
- De dashboardkabelboom.
Aan de injectiekabelboom hoefde ik niet veel te doen. Deze was destijds door de vorige eigenaar al gedemonteerd waardoor ik hem zo kon meepakken. Helaas was bij die demontage het relais van dit systeem kapot gebroken. Ik maakte me een beetje zorgen of dat nog wel een courant onderdeel zou zijn totdat ik in mijn eigen doosje met relais keek en er twee zag liggen. Deze kabelboom was dus snel klaar. Deze zit namelijk niet verweven in de kabelboom van de auto maar functioneert vrijwel autonoom. De kabelbomen van de ontsteking en van het dashboard zaten helaas volledig in elkaar verstrengeld. Tijd om deze innige relatie, aangebracht door Giuseppe op 10 januari 1987, getuige het stickertje dat ik vond op de kabelboom, te verbreken. Als eerste viel ik die bewuste kabel aan die van rechtsonder naar linksonder door het dashboard gelopen heeft, de aansturing van de benzinepomp en de schakel + voor de ontsteking. Het was een flinke ontvlechtingskunst voor een bundeltje van vier kabeltjes maar hij bleek intact te demonteren. Tijd om de Microplex kabels los te maken van de kabelboom die vanaf de zekeringenkast de motorruimte in ging op weg naar de koplampen en de radiator fan. Een uitdaging omdat deze stijf omwikkeld is met plakkerige tape. Ook hier bewees Lancia dat elk onderdeel van de auto zijn eigen kabelboom heeft. Een heel prettige eigenschap van wat oudere auto’s zonder CAN-bus systeem. Ik kon de hele kabelboom netjes ontvlechten inclusief de relais en zekeringen en de stekker die in de zekeringkast had gezeten. Na een flinke berg tape gecreĆ«erd te hebben was mijn klus geklaard!
Nu de kabelboom compleet is kan ik deze opzij schuiven en mijn aandacht verleggen naar de motor. Daar is het uiteindelijk allemaal voor te doen. Het plaatsen van deze motor wordt een uitdaging op zich.
In de basis is het exact dezelfde motor als er nu in de Montecarlo ligt. Er zijn echter een paar uitdagingen die ik niet uit de weg kan gaan. Natuurlijk moet het blok weer aantrekkelijk eruit gaan zien, patina is mooi, dit is een te goed gebruikte aanblik. Toch is er weinig mis met dit blok. De olie ruikt naar olie en is vrij helder. Het onderblok is geheel droog, net als de klepdeksels. Er is wat olie gelekt uit een keerring aan de voorzijde, dat moet ik oplossen, maar verder hoef ik alleen maar zoveel mogelijk te demonteren om het eens goed schoon en fris te maken en de dingen te vernieuwen die daaraan toe zijn. Geen echte uitdaging verwacht ik. Die zit wel in een ander aspect. De motor ligt in de Thema voorover gekanteld. In de Thema is dat niet zo zichtbaar, op de bovenstaande foto wellicht wel. In de Montecarlo ligt het blok een beetje achterover gekanteld…
Dit heeft gevolgen voor de bouw van de Montecarlo. Omdat de motor gekanteld is ten opzichte van de huidige Lampredi opstelling kan ik de versnellingsbak van de Montecarlo niet gebruiken. Ik gebruik de gewone vijfbak van een Thema met een extraatje. Vervolgens kun je op de motor zien dat er nogal wat ruimte gevraagd wordt door de oliefilter unit en de downpipe van de turbo. Als ik de motor er zo in zou leggen komen deze uitbouwen tegen de daar geplaatste dwarsbalk aan en gaat het nooit passen. Gelukkig ben ik niet de enige die het gedaan heeft. Ik heb inmiddels van twee ombouw projecten gelezen welke aanpassingen er nodig zijn om de turbomotor uit een Thema te kunnen plaatsen. Ik kan zo uit beide verhalen mijn eigen verhaal distilleren. Ik heb al wat gepaste oplossingen bedacht en nadat ik vandaag contact had met een Duitser die de ombouw succesvol en ook erg mooi afgewerkt gedaan had, heb ik het vertrouwen dat het gaat lukken en dat ik zo tegen mei de eerste rit met de Montecarlo fluitend ga maken!