De ombouw naar turbo had ik inmiddels voorbereid. Het turbo blok lag klaar op een karretje met alleen de noodzakelijke delen eraan om de motor straks in de Montecarlo te gaan plaatsen. Het is een plateau kar met vier zwenkwielen waarmee ik de motor net zo lang heen en weer kan schuiven in de motorruimte totdat de perfecte match is gemaakt. Voordat ik dat kan gaan doen moet de ruimte natuurlijk eerst vrijgemaakt worden. Tijd om de Lampredi te demonteren.
De bestaande twee liter motor komt straks in de tweede Montecarlo. Ik wilde daarom zoveel mogelijk alles ineens demonteren zodat ik het straks gewoon compleet in de andere auto kan schuiven. Gezien het plan om de motor op een karretje te gaan plaatsen moest de motor er onderuit gehaald worden. Destijds heb ik hem erin getakeld, nu gaat hij er via de onderkant uit. Ik begon met het demonteren van de motorklep om meer ruimte te maken. Ik tekende de scharnieren zorgvuldig af zodat ik de klep straks weer direct passend terug kan zetten. De motorruimte zag er zo uit:
Het lijkt een eenvoudige klus, maar er komt best wel veel bij kijken. Ik demonteerde eerst alle koelwaterslangen. Deze liet ik aan een stuk zodat ik ze straks ook weer zo kan monteren. Ook het expansievat haalde ik weg. Vervolgens de koppelingsnemer. Deze liet ik aangesloten op het systeem, ik legde hem alleen opzij. Met een stuk tape en een stift heb ik vervolgens alle stekkertjes die ik losmaakte van het elektrische systeem voorzien van een korte omschrijving. Ook het luchtfilterhuis demonteerde ik, net als het uitlaatspruitstuk, de lange aandrijfas (de korte haalde ik alleen los van de bak, die wordt hergebruikt) waarna ik liggend onder de auto alles demonteerde dat rondom en onder de carburateur zit. Ook de handremkabels maakte ik los van de wielen en het schakelmechaniek ontbond ik. Tenslotte nog de gaskabel en de benzine aansluitingen en ik was klaar voor de eigenlijke demontage. De motor kan niet naar beneden zakken als de subframebalk gemonteerd zit. Aangezien de motor hierop met een steun gemonteerd zit kan ik dit subframe alleen demonteren als ik de motor ondersteun. Met het beoogde karretje onder de motor kon ik voldoende steun geven om het subframe inclusief de motorsteun en de nog gemonteerde handremkabels te demonteren. Een spannend klusje omdat ik niet wist of er nog krachten vrij zouden komen die ik niet voorzien had. Gelukkig geen rare geluiden, de balk kon ik eenvoudig onder de auto vandaan trekken. Na vier uur klussen zag de motorruimte er ineens heel overzichtelijk uit:
Tijd om de bouten uit de resterende motorsteunen te halen. Het blok lag immers al op een karretje, door de bouten te lossen kon ik direct beoordelen of het blok echt goed vrijgemaakt was. Ook hier geen drama’s, al is de steun aan de voorzijde van het blok wat listig, deze zit schuin waardoor hij eigenlijk niet toelaat dat de motor recht naar beneden gaat. Langzaam krikte ik de auto op en ik bleek alles losgemaakt te hebben, het blok bleef netjes op de kar liggen terwijl de auto omhoog ging.
Inmiddels had ik er wel even genoeg van. Ik moet de krik nu gaan verplaatsen naar een plekje voor de wielkasten aangezien de krik nu helemaal aan de achterkant staat en de auto niet hoog genoeg krijgt om het blok er onderuit te kunnen rijden. Daar begin ik binnenkort aan. Dan kan direct het turbo blok erin voor de eerste pas sessie!