Door de kou heb ik de motor even gelaten voor wat ie was. Met de intredende dooi en Thermosokken kon ik het uithouden in de garage en begon ik de motorsteunen te maken. Een belangrijke klus die doordacht uitgevoerd moet worden.
Ik meldde al eerder dat ik graag gebruik zou willen maken van originele ophangpunten en bevestigingsmateriaal van de oorspronkelijke motor. Daar is immers over nagedacht. Helaas moest ik een streep zetten door de ophanging aan de chassisbalk. Mijn inspirators verschilden hierover van mening. De ene bouwde een lijvige steun die hij vanaf de bevestigingen van de stuurbekrachtigingspomp naar de chassisbalk liet lopen. Deze optie kon ik niet gebruiken, ik plaats mijn motor veel hoger dan hij deed waardoor ik meer grondspeling heb maar mijn blok ook boven de steun uitkomt. Ik heb veel gepast en gemeten. De andere voorganger laste een gefabriceerde steun aan de originele Thema steun vast en maakte een voorziening in de achterplaat van de Montecarlo. Op zich zag dit er goed uit. Ik speelde echter met een andere gedachte. De Thema motor heeft eigenlijk de motorsteunen aan de voorzijde niet goed staan. Het subframe van de Thema heeft geen sterke plek in het midden waardoor de ingenieurs ervoor kozen deze motorsteunen in de uiterste hoeken van het subframe te plaatsen waar de meeste stevigheid zit. Hierdoor is de motor gevoelig voor kantelen onder versnelling. De Thema heeft daarom een stabilisator stang die deze krachten tegengaat.
Op de foto zie je, rood omcirkeld, de motorsteunen van de Thema van Daniƫl. Hij is actief op het https://www.forum.lanciathema.nl/ waar hij publiceert over de revisie van zijn Thema 8V turbomotor. Zoals je ziet gaat die klus voorspoedig. Duidelijk zichtbaar is dat de steunen aan de voorzijde op de uiterste hoeken staan. De achterste steun zit onder zijn aircopomp vast. Om nu de krachten op de motor beter te kunnen beheersen heb ik, na lang nadenken, besloten de achterzijde van de motor te voorzien van twee steunen. Hiermee voorkom ik onnodig torderen en kan ik grotendeels gebruik maken van bestaande motorsteunen van de Montecarlo. Na wat passen en proberen kwam ik er achter dat ik twee mogelijkheden had. De motorsteun van de Montecarlo paste, nadat een van de gaten iets ruimer gemaakt was, op de bevestigingspunten van de stuurbekrachtigingspomp. De geplaatste steun bleek precies de goede afstand tot de achterplaat te hebben om daar een originele motorsteun te plaatsen. De andere steun had iets meer denkwerk nodig. Ik gebruikte de oorspronkelijke bevestiging in de achterplaat, de plek waar de originele steun naar het differentieel loopt, en modificeerde deze steun omdat het differentieel van de Thema veel breder is. Deze steun zal voornamelijk het torderen tegengaan, hij draagt ook een deel van het gewicht van de motor. Na flink wat laswerk zag het er zo uit:
Ik gebruik de beide bouten die het differentieel bij elkaar houden. Deze zijn erg stevig en steken wel 10 cm het bakhuis in. Ik vind het een heel acceptabel resultaat. De steun staat mooi gecentreerd in de houder en kan nog een beetje verschoven worden voor de exacte uitlijning. Ik kan, met deze steun gemonteerd, de aandrijfassen aan beide zijden ongeveer evenveel heen en weer bewegen ten teken dat de motor mooi gecentreerd staat. Aan de aandrijfas kun je trouwens zien dat deze straks voorzien zal worden van de Visco! De uitlaat worden nog aangepast natuurlijk.
De andere steun aan de achterzijde ziet er na vandaag zo uit:
Het spreekt voor zich dat dit slechts een droge passing is, ik zal de steunen, net als de gehele motor, straks mooi schoon en hopelijk “como nuovo” installeren. Het gaat nu dus vooral om de juiste passing. Door het zo op te lossen laat ik het zo origineel mogelijk. Ik kan nog steeds dezelfde rubberen bussen bestellen als deze vernieuwd moeten worden. Nu de achterkant van het blok opgelost is, is het blok ook gefixeerd. Ik ga daarom verder met de voorste ophangingspunten. Eens kijken of dat ook zo voorspoedig gaat!