In mijn vorige blog schreef ik dat ik het oliefilterhuis van een Fiat Ritmo zou gaan gebruiken. Ik kon haast niet wachten om het te testen, het zou een perfecte oplossing zijn voor de problemen die mijn voorgangers ondervonden bij het monteren van de oliepompbehuizing. De originele behuizing van de Thema zit akelig in de weg van het gehele subframe namelijk.
Met gemonteerd subframe manouvreerde ik de motor in zijn gewenste positie. Die positie bepaal ik grotendeels op het oog door te kijken naar de hoeken die de aandrijfassen maken met de rechte lijn. Ik schuif dan het blok heen en weer totdat hij, naar mijn mening, goed staat. Nu met twee gemonteerde steunen achter en een losstaande steun linksvoor is er alleen nog wat beweging in de lengterichting van de auto. Ik schoof het blok naar achteren en dook onder de motor om het oliefilterhuis te passen. Met filter erop was het een serieuze no-go helaas. Het filter kwam vol tegen de uitlaat aan en kon daardoor niet eens gemonteerd worden. Ik draaide het filter eraf en paste opnieuw. Nu paste het filterhuis wel! Ik moet nog een klein randje van het subframe afhalen maar dit is heel goed nieuws!
Het was tijd om een oplossing voor het te grote oliefilter te gaan bedenken. Google, my friend, gaf al snel een oplossing. Er bestaat een filter voor Fiat/Alfa dat slechts een hoogte heeft van 50 milimeter; een heel klein filtertje. Ik bestelde het bij de automaterialenzaak en kreeg toestemming het af te halen aan de balie. Eenmaal thuis bleek het filter de ideale afmetingen te hebben maar ook dat de schroefdraad ervan niet paste. Het zat veel te losjes. Via het nummer op het oude, grote filter kwam ik er achter dat deze een andere schroefdraad had. Wederom schakelde ik Google in en vond ik uiteindelijk een BMW motorfiets oliefilter met de juiste schroefdraad en een zeer geringe inbouwhoogte, Hij was wel twee keer zo duur, maar dat mocht de pret niet drukken. Ik mocht de verkeerd bestelde unit omruilen, betaalde bij en paste de fitting.
Je ziet het, ongelofelijk dat zo’n petieterig filter hetzelfde doet als zijn grote broer. Losjes gemonteerd paste ik de hele unit onder de auto. Het filter blijft nu ver uit de buurt van de uitlaat, het past! Ik zette ook nog de aansluitnippels over van het huis van de Thema, die hebben een grotere binnendiameter en hebben ook de aansluiting voor de turbo in zich verwerkt. Ook verhuisde de oliedrukmeter naar deze unit, samen met de oliesensor waarmee deze vast zit Zo is de unit klaar voor montage, tijd om de laatste oplossing te verzinnen, de motorsteun.
Voor mijn werk reis ik nu twee dagen per week op en neer naar Klaaswaal. Vanuit Zwolle bijna twee uur bedenktijd per rit. Het is wel fijn om mijn gedachten op een ander onderwerp dan het werk te focussen. Het blijkt ook effectief, ik verzon de oplossing, Ik maak een 3mm dik stuk plaatstaal zo op maat dat ik deze tussen het oliefilterhuis en het blok kan monteren, Natuurlijk met de gaten erin zodat de olie ongehinderd kan passeren, waardoor de olievoorziening er geen nadelige effecten van ondervindt. Aan deze plaat las ik de steun die de motor gaat dragen. Bovenop deze steun las ik een bus waarop ik vervolgens de dynamo kan monteren. Twee vliegen in een klap; het project is technisch bijna rond, nou ja, de installatie van de motor dan.