Een laatste uitdaging zat in het plaatsen van de dynamo. Ik had de steun voor de motor zo bedacht dat deze tussen het onderblok en het oliefilterhuis gemonteerd zou worden waarbij ik de steun ook zou gebruiken om de dynamo een plekje te geven. Zo behield ik de originele plek van de dynamo wat me enkele voordelen zou geven bij het aansluiten van de motor op de bestaande kabelboom. Dit was namelijk ook de plek waar de dynamo in de Montecarlo gemonteerd zat. Stekkertjes vallen dan ineens op hun plek.
Het meeste werk zat hem in het zoeken van geschikte boutjes om het oliefilterhuis en de steun te monteren. De diepte van de schroefdraad in het blok was begrensd waardoor ik moest goochelen met boutjes en vulringen. Dit lukte echter waardoor ik besloot de boel te gaan monteren met de eerder al op maat gemaakte pakkingen. Terwijl ik hiermee bezig was dacht ik na over de plaatsing van de dynamo. De onderste bevestiging was oorspronkelijk in het oliefilterhuis en dat ontbrak nu. Ik had de dynamo al even droog gepast en ontdekte dat ik deze met geen mogelijkheid op de “oude” manier kon plaatsen. Ik moest een list verzinnen.
Met de oorspronkelijke verstelbare steun die aan het nokkenashuis vastzat, paste ik of ik wellicht de dynamo om kon draaien. Zo zou ik de onderste bevestiging aan de bovenkant kunnen gebruiken en de zware steun kon ik dan aan de onderkant door de motorsteun heen plaatsen. Ik lijnde de dynamo op deze manier op en tot mijn verrassing bleek de poelie aardig in lijn te komen met die van de waterpomp. Ik zag dat ik deze poelie nog kon omdraaien en dat er vulringen inzaten zodat ik me geen zorgen maakte over de uiteindelijke uitlijning. Ik besloot de steun aan te passen en monteerde het geheel, inclusief de dynamo, aan het blok.
De V-snaar bleek iets te klein, maar die kan ik vast wel iets groter bestellen. Ondanks dat de dynamo nu maar aan één van de steunen vastzit, bleek dit een zeer solide constructie. Ik denk dat dit gaat werken. In het plaatje zie je nu ook hoe de motorsteun plaats krijgt in de beugel die vastzit achter het oliefilterhuis. Een mooie compacte oplossing zo.
Mijn aandacht ging nu naar het inlaatspruitstuk. Ik besloot dit niet op te frissen, dat kan straks nog makkelijk als hij in de auto zit. Dat scheelde tijd. Ik plaatste het geheel met een verse pakking en monteerde ook de steun waarop deze inlaat rust. Vervolgens monteerde ik de steekas steun en kon ik verder gaan met het afmaken van het inlaat traject. Hierbij heb ik wat koelwaterslangen vervangen die discutabel oogden en herstelde ik de aansluitingen van de kachel. Deze zitten nu helaas aan de verkeerde kant van de motor. Ik denk dat ik ze nog even doorlus en niet aansluit op de kachel. Het is een mooi-weer-auto en eigenlijk is de kachel niet de hoogste prioriteit.
Nu werd het tijd om de voorkant van de motor af te maken. Met de compressor bij de hand draaide ik de bouten vast die nog niet vast zaten. Terwijl ik bezig was met de altijd lastige bout van de krukaspoelie, ontdekte ik tot mijn schrik dat de binnenste poelie die de balansassen aandrijft, verdraaide. Heel irritant want dat zou niet mogelijk moeten zijn. Ik demonteerde alles weer en kwam erachter dat een nokje dat in een uitsparing moet vallen, afgebroken was. Hierdoor kon deze poelie verdraaien ten opzichte van de krukas. Dit merkte ik omdat de vier bouten van de grote poelie niet meer pasten. Wat een gedoe. Ik moest alles demonteren, controleren en zonder auto-fixatie zelf uitzoeken hoe ik de boel netjes op tijd kon houden. Dit lukte na wat probeersels. Toen kon ik rustig de voorkant afbouwen.
Ik moest de beschermkap iets uitsnijden op de plek waar de dynamo zit, maar daarna paste hij prima. Ook plaatste ik de bougies, verdelerkap en bougiekabels. Morgen maar eens bellen met de automaterialenzaak om een V-snaar te bestellen die net iets langer is. Dan is de motor echt klaar om verbonden te worden met de bak. Ik haal hem dan weer uit het spit, monteer een nieuwe keerring op de krukas die aan de bakzijde zit en verenig beide onderdelen met elkaar. Het blok verhuist dus weer naar het karretje om straks onder de Montecarlo gereden te kunnen worden.