Bij een online veiling van BVA kocht ik voor de somma van vijftien euro een ogenschijnlijk hele mooie, zware en laag uitgevoerde krik. Zo’n krik die elke monteur wil omdat hij altijd onder je auto past. Het krikje van de Aldi voldoet prima, maar goed gereedschap is het halve werk. Over half gesproken; ik deed hetzelfde bij het lezen van de advertentie, mijn ogen lazen niet dat erbij stond dat de krik olie verloor. Op de foto zag ik daarna ook een flinke berg kattegrit naast de krik liggen, hoe onoplettend.
De andere krikken gingen ook voor tegen of over de 100 euro van de hand. Ik had een miskoop begaan. Toch liet ik het er niet bij zitten. Ik bracht de krik naar de autowasplaats en met ontvetter en de hogedrukspuit werd de krik ontdaan van jarenlang aangekoekt vet en olie. Hij zag er zowaar netjes uit! Tijd om op zoek te gaan naar de lekkage. Deze krik heeft door zijn platte formaat een bijzondere opbouw met een los reservoir dat met harde leidingen aan de cylinder bevestigd is. Gelukkig bleek hiervan niks kapot te zijn. De lekkage liep langs de hoofdcylinder als je daar druk op zette en ook onderuit bij de pomp. Met mijn kluservaring leek het me leuk deze krik weer leven in te blazen en al snel had ik de grote cylinder uit elkaar en bleek het u-manchet dat de oliedruk tegen houdt, gebroken. Met de maten genomen ging ik achter de laptop op zoek naar een vervangend onderdeel. Ik vond uiteindelijk een website die grossierde in deze u-manchetten en ik besteld er eentje. Met deze gemonteerd ging de krik weer soepel omhoog. Toen ik echter de auto ging opkrikken stroomde de olie langs de kleine cylinder naar buiten. Die was duidelijk ook lek. Ik was wat onzeker of de precieze maten van dit kleine u-manchet en toog daarom naar de automaterialenzaak. Die jongens hebben daar een werkplaats en al eens mijn grote vrachtwagenkrik gereviseerd. Deze keer konden ze me niet helpen maar verwezen ze me naar een naburig pand, Seal Supply, die zouden raad weten. Lang verhaal kort, zij hebben mij prima geholpen en al gauw doet mijn krik het weer 100%. Het maakt klussen aan auto’s zoveel makkelijker als je een goede, zware krik hebt waarmee je de auto ook wat kan verrijden. Ik hoor je denken, wat heeft dit met de Montecarlo te maken?
Het project om de auto om te bouwen naar turbo lag even stil. Voornaamste reden was dat ik er even geen zin meer in had en gewoon wilde rijden. Wat echter ook mee speelde was dat ik een keerring van het differentieel niet kon bemachtigen. Met mijn nieuwe vrienden bij Seal Supply dacht ik echter ook dit snel op te kunnen lossen. Helaas bleek deze keerring zo specifiek te zijn dat ze hem niet konden leveren. Ze hadden echter wel het merk gevonden en een nummer. Ideaal. Het stond gewoon aan de binnenzijde van de oude keerring! Dat ik daar zelf niet opgekomen was. Met dit merk en het nummer in de aanslag ging ik weer online zoeken naar een oplossing. Ik vond een keerring van een privé aanbieder op Ebay Duitsland. De beste man wilde er € 50 voor hebben. Inclusief verzenden werd het dan wel een heel erg dure keerring… Wat ik vaker doe is het nummer bij een site als Autodoc invoeren om te kijken of er dan een OE nummer naar boven komt. Ook nu werkte dat. Ik kreeg een echt Lancia onderdeelnummer in beeld dat ik kon gebruiken om verder te zoeken. Tot mijn stomme verbazing was het een keerring die nog prima verkrijgbaar is. Ik kocht het originele merk en het werd vandaag netjes bezorgd. Kostte net geen € 4,-. Kijk, dat maakt de hobby betaalbaar en zo kan ik binnenkort serieus verder met de turbo conversie.