Subframe

Vanochtend bij het ontbijt bedacht ik me dat het veel eenvoudiger is de bevestiging van de dynamo te fabriceren als ik de motor naast de auto heb. Ik kon volstaan met het opmeten van de bevestiging van de motorsteun aan het frame dat ik had gemaakt zodat ik het gat kon boren waarmee deze bevestigd wordt. Daarna haalde ik de motor uit de auto en verlegde ik mijn aandacht naar het subframe.

Het subframe is nog een ruwe bolster. Hij is nog niet netjes afgewerkt en bovendien is het oorspronkelijke staal erg roestig. Ik haalde de verwijderde bovenplaat te voorschijn. Deze moest ik weer monteren. Vanwege de veranderingen aan het subframe had dit iets meer om het lijf. Ik moest hem bovendien op maat maken. Ik begon met het ontroesten van de binnenkant van het subframe en een anti-roestbehandeling met Fertan. Daarna maakte ik de bovenplaat op maat om alvast een van de zijkanten af te kunnen maken. De uitgeboorde puntlassen moest ik nu weer zetten. Het gaatje las je dan dicht terwijl je de plaat stevig op de ondergrond drukt. Ik gebruikte lijmklemmen. Nadat ik de puntlassen had opgelast kon ik het afwerken met de flex en kreeg ik het volgende resultaat:

Lancia Beta Montecarlo subframe

Zeer acceptabel! De andere kant hab ik vanavond gedaan. Een iets grotere klus omdat de plaat aan de andere kant groter is. Ik ben gestopt toen ik druk was met de afwerking. Het ding moet er straks wel weer toonbaar uitzien. Voor de functie maakt het geen verschil natuurlijk, maar het oog wil ook wat. Het boutje dat je ziet is trouwens bedoeld voor de geleiding van de dikke + kabel naar de startmotor. Die is origineel en ga ik dus hergebruiken. Op dit vlakke stuk plaatstaal van het subframe komt straks een plaatje waarop de basis van de motorsteun vastgezet kan worden. Ik maak dat plaatje van 3mm dik plaatstaal dat ik net iets groter uitzaag dan de grondplaat van de motorsteun. Daarin las ik twee verloren bouten zodat ik de motorsteun erop kan bevestigen. Dit plaatje last ik dan op het subframe zodat het geheel stevig wordt en ik de motor weer eenvoudig kan verwijderen als dat nodig is..

Met de motor nu weer uit de auto kan ik deze onder handen gaan nemen. De eerste stap is het ophangen van de motor aan het spit zodat ik hem rond kan draaien. Er staat al een doosje klaar met daarin allemaal nieuwe onderdelen voor de motor; dat wordt flink sleutelen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

error

Vind je het een leuke blog? Share, like of subscribe!